söndag 9 oktober 2022

Räkna hjärtslag


Bokens titel: Räkna hjärtslag
Författare: Katarina Widholm
Förlag: Historiska Media, 2021
Antal sidor: 413

Historien om den unga Betty som reser från Hudiksvall för att vara hembiträde hos en rik familj i Stockholm är inte unik på något vis. Faktum är att den är både förutsägbar och välkänd. De flesta av oss har nog någon liknande berättelse i vår egen familj! Eller så känns 17-åriga Bettys öde igen från teveserier och böcker. Fattig och ung, men flitig och med framtidstro. Naiv och ett lätt offer för de mer slipade storstadsbor och förmögna herrskap som hon möter.

Men ändå. Den här romanen fångar mig från första sidan och jag kan inte annat än säga att jag tycker den är jättebra! Litteraturvetare och kulturskribenter skulle säkert formulera det bättre och förklara varför, men jag nöjer mig med att konstatera: jag gillar Betty och jag gillar de fantastiskt verklighetstrogna skildringarna av Östermalm och centrala Stockholm år 1937. Författaren har gjort imponerande research och det märks tydligt i varenda detalj.

Betty får slita väldigt hårt i sin tjusiga men dysfunktionella doktorsfamilj; hon ska vara uppe före alla andra, jobba hela dagen, lägga sig sist och hon har bara ledigt en eftermiddag varannan vecka. Det är helt omänskligt och jag blir rent förbannad över arbetsvillkoren och överklassens syn på pigor, hembiträden, städerskor, springpojkar och annat tjänstefolk. 

Kan inte låta bli att undra hur det var för min mormor, som växte upp i just en doktorsfamilj (om än på Kungsholmen) och hade egen jungfru - det var så mormor benämnde henne - som ordnade ungefär allt i familjen. Jag skulle bra gärna vilja veta hur det var att tjänstgöra för min mormors mor och mormors far och deras tre döttrar under 1920- och 30-talet, men det finns ingen kvar att fråga.

Hur som helst: läs den här boken om du tycker om nutidshistoria och älskar att förflyttas i tid och rum. Det är lätt att leva sig in i Bettys och hennes vänners liv och ger en inblick i en bit modern historia som inte ligger alltför långt tillbaka. Du kommer inte att bli överraskad av handlingen, men sannolikt av författarens skicklighet.

2 kommentarer:

  1. Sån härlig bild med det rödvitrandiga tyget, du hittar alltid så bra illustrationer som förmedlar rätt känsla för en bok! Jag får lite vibbar av Kristina Sandbergs böcker om hemmafrun Maj, är det åt samma stuk? Intressant tidsperiod att läsa om i vilket fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta löjligt sent svar! Ja, lite Kristina Sandberg-vibbar får man helt klart - men det är inte lika svart och tungt. Kanske för att Betty är så glad i sig själv, inte så grubblande som Maj?
      Det är rätt förutsägbart, allting, men jag gillade verkligen boken ändå - i synnerhet som författaren varit så enormt noga med detaljerna. Jag ser de där tjusiga våningarna och sunkiga lägenheterna framför mig; draperierna, gasspisarna, badkaren med lejontassar, jungfruns egen ingång, de nersuttna fåtöljerna, springsjasarna med mössan i handen, utedassen på innergårdarna. Allt är mycket levande beskrivet! Ser fram emot att läsa nästa bok i serien.

      Radera