torsdag 31 maj 2012

Bricken på Svartvik



Bokens titel: Bricken på Svartvik
Författare: Vibeke Olsson
Förlag: -
Antal sidor: -

Ni kan läsa recensionen om Sågverksungen och sedan tänka er att denna bok är likadan, men att Bricken nu blivit några år äldre. Upprepningar från den första boken förekommer rikligt, ifall man händelsevis skulle ha råkat glömma viktiga saker i Brickens liv: att hennes tre syskon svalt ihjäl, att hon var med en stor strejk, att hennes pappa dödade några kattungar som de inte hade råd att ge mat och att "himlen dricker havets blå".

Sedan kan ni lägga till avkapade kroppsdelar som omintetgör giftermål för den stackars Bricken som skämsför att hon blivit "ofärdig" och lytt. Därtill en mycket bra beskrivning av hur det är att jobba som piga - men det är klart att Bricken flyr från den snälla familjen i staden, där hon kan äta sig mätt och leva ett gott liv som barnflicka och jungfru. Hon måste ju hem till sågverket och ta hand om sin far! Mamman har naturligtvis dött i lungsot eller något sånt.

Mitt foto: Min mormor har virkat dessa grytlappar. Jag tyckte de passade: kvinnor, hantverk, historia och köksgöromål. I övrigt finns inga likheter mellan Bricken och min mormor...

Betyg: Mycket gott betyg för skildringarna av arbetarklassens liv, åter igen. Intressant att läsa för de flesta av oss som haft släktingar som varit antingen pigor eller haft en piga, som slitit hårt på bruket eller som själva varit brukspatron. För min del var det så att flera släktingar var just brukspatroner eller hade barnflicka och jungfru hemma, så jag tycker det var extra roligt att läsa om hur livet kunde se ut för dem som var längst ner i näringskedjan - en tankeväckare.

Rekommenderas: Se ovan.

Snackis: Ungefär som den förra. Kanske läser man alla tre böckerna om Bricken och diskuterar dem samtidigt.

Länk till boken på AdLibris: HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar