onsdag 13 november 2013

Ett amatöräktenskap


Bokens titel: Ett amatöräktenskap
Författare: Anne Tyler
Originalets titel: The amateur marriage
Översättare: Ingegerd Thungström
Förlag: Månpocket, 2006 efter en överenskommelse med B. Wahlströms Bokförlag
Antal sidor: 304

Jag har nog läst det mesta som Anne Tyler skrivit och som getts ut på svenska. Tycker om hennes sätt att levandegöra personerna, använda språket. Den här boken läste jag för sju år sedan och den finns tyvärr inte kvar i svensk bokhandel - åtminstone inte på nätbokhandlarna - och det står "slutsåld på förlaget" på flera ställen när jag letat. Ni får gå till bibblan!

Detta är välskrivet, som allt annat hon gjort. Man får följa ett äkta par från andra världskriget och fram till millennieskiftet, med barn och barnbarn. Det är givande att läsa om ett par människors hela långa liv tillsammans. Synd bara att det mest fundamentala - att deras dotter övergav dem! - sjabblas bort i intrigen och att man inte fick några svar på sina frågor. Jag hade velat veta mer!

Så här ser boken ut på engelska:

















Det här är bokförlagets beskrivning, som jag hittat på Bokus:
En rik och fängslande roman om ett omaka par, och de konsekvenser deras oförmåga att förstå varandra får för tre generationer. "Äktenskapet är som ett träd", säger Paulines mamma, "ett fruktträd med olika sorters frukter inympade på stammen. Det kan vara udda kombinationer - som äpplen på ett plommonträd - men de växer ihop, och sedan går det inte att sära på dem utan att vålla ohjälplig skada. 

Och nog kan Pauline och Michael framstå som en udda konstellation. Michael är allvarligt lagd, eftertänksam och rationell, medan Pauline är en impulsiv och temperamentsfull romantiker. Deras äktenskap varar i trettio år, men växer samman gör de aldrig - varken i glädjen över sina tre barn, eller genom den sorg som drabbar dem. 

De förblir, med Michaels egna ord, amatörer på äktenskapets område.

Betyg: Jag gillar Anne Tyler, så jag gillar boken närmast med automatik även om det inte är hennes bästa - karaktärerna är för platta för att boken ska få toppbetyg.

Rekommenderas: till dem som gillar relationsdramer, lite feelgood och lite vemod i ett.

Snackis: Ja, kanske lite.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar