lördag 13 juni 2015

Det som är sant


Bokens titel: Det som är sant
Författare: Anna Quindlen
Originalets titel: One True Thing
Översättare: Ylva Stålmarck
Förlag: Månpocket enligt en överenskommelse med Wahlström & Widstrand, 1999
Antal sidor: 276

Författarinnan Anna Quindlen fick tyvärr vara med om att hennes mamma dog i cancer då Anna var ung vuxen (jag tror 18-19 år). Det har präglat helea hennes liv, har hon berättat i intervjuer, och hur hon fick ta hand om sina yngre syskon under många år, bli en extramamma åt dem. Även några av hennes senare böcker kretsar kring mödrar, cancer och död.

"Det som är sant" kom ut 1994 i USA och den handlar om Ellen som drabbas av just detta att hennes mor får obotlig cancer. Ellen lämnar sin karriär och sitt roliga liv i storstaden för att åka till föräldrahemmet och ta hand om sin döende mamma. Hennes pappa förnekar att hans hustru är så sjuk, klarar inte av omställningen, vill inte anpassa sig. Ellen har alltid fått höra att hon är så lik sin pappa, intellektuell och framåtsträvande, medan mamman är hemmafru och lever för andra. Men under tiden Ellen vårdar sin döende mor inser hon att hon faktiskt inte känner sin mamma så väl som hon trodde. Där finns många sidor som hon aldrig sett tidigare och som överraskar henne.

När mamman sedan avlider blir Ellen anklagad för barmhärtighetsmord, vilket tillför ytterligare en "twist" till historien.

Jag ska villigt erkänna att jag inte minns så mycket mer än ramverket, det har 16 år sedan jag läste boken och jag måste bläddra i den för att väcka minnen till liv. Men jag minns tydligt hur mycket jag tyckte om den!

Betyg: En fin bok om familjehemligheter och människors många bottnar.

Rekommenderas till: folk som gillar relationsromaner, antar jag.

Snackis: En bra bok för en bokcirkel.


Länk till boken på Adlibris: ENGELSK STORPOCKET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar