söndag 11 november 2018

Kvinnor som överanalyserar sina egna tankar


Jag läser Maria Ernestams nyaste bok och försöker, försöker, FÖRSÖKER verkligen att sugas in i den och känna att den är precis så fantastisk som jag trodde att den skulle vara.

Jag har slukat allt hon skrivit, gillat precis allt - och så kom förra boken, den som hette något om en pianist, och den var så sjukt tråkig så jag klarade inte av att läsa ut den. Men det kan omöjligt att ha varit författarens fel, det måste ha varit något fel på mig just då. Jag har höga tankar om Ernestams författarskap.

Märkligt nog så gillar jag inte den här boken något vidare heller. Vad är det som har hänt?! I båda böckerna är det medelålders kvinnor med risiga äktenskap och struliga relationer som flyr långt bort och sedan sitter och har analytiska samtal med sig själva, funderar över varenda liten tanke och varje liten känsla. De reagerar så himla starkt för småsaker, grubblar över petitesser, bleknar över svar på ställda frågor, tar åt sig av varje menande blick.

 Jag kanske är en iskall robot men jag skulle aldrig orka gå genom livet och hela tiden fundera på varför jag funderar på något, eller hela tiden grubbla över vad allt kan betyda egentligen. "Men bara SLÄPP DET!" har jag lust att skrika till de här överanalyserande kvinnorna.

Jag förstår inte vad som hänt, det känns som två helt olika författarskap. Nyfiken på om någon annan läst "Innanför murarna" och den där romanen om pianisten och tycker att de skiljer sig markant från de tidigare böckerna.

4 kommentarer:

  1. Kan tyvärr inte hjälpa till, jag har inte läst en enda bok av den här författaren! Men det låter väldigt plågsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte gärna säga för mycket, innan jag hunnit längre. Men det här är inte vad jag hade sett fram emot. Ger inte upp dock!

      Radera
  2. Jag har försökt mig på ett par tre böcker och inte alls gillat dem. Kanske skulle jag gilla dessa överanalyserande kvinnor bättre? Men, de låter rätt jobbiga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ernestam har ju ett bra språk, skriver fint. Det är historierna jag har svårt för. Grubblar folk sådär mycket?! Men jag ska läsa klart innan jag analyserar för mycket :-)

      Radera