måndag 18 november 2019

Pälsjägare


Bokens titel: Pälsjägare
Författare: Boel Gerell
Förlag: Historiska Media, 2019
Antal sidor: 308

Där kom den; chansen att för en gångs skull klicka på "Favorit!" när jag ska sätta etiketter på boken jag just läst. Det är banne mig inte ofta jag bjussar på det epitetet - men denna gång är det givet.

Boel Gerell har jag aldrig hört talas om. "Fyra berättelser om kärlek" låter... nja. Men omslaget är underbart: målarpenseltypsnitt tvärs över en pälsklädd utsida med en kvinnohand, en barnhand och en fladdermus. Grymt bra design och dessutom exakt det boken faktiskt handlar om. Snyggt jobbat, Maria Sundberg, jag gillar när formgivaren har koll på bokens innehåll.

Det här är fyra noveller om kvinnor, ganska unga sådana, som på olika sätt söker bekräftelse, uppskattning, kärlek. Trygghet! De längtar efter ett barn, eller barnens kärlek, eller att hitta ett lugn i sin tillvaro tillsammans med barnen. De är sköra på ett sätt, lätta att såra, de är analyserande och grubblande och varenda en av dem övermannas ständigt av sina känslor. Längtan efter en man som älskar dem, längtan efter en trygg plats i livet.

Samtidigt är de oerhört starka, för - vilket inte känns givet när man ser de problem som kommer i deras väg - även om de fattar dumma beslut och råkar ut för människor som utnyttjar dem, är de kompetenta att ta sig ut på andra sidan. De bryter ihop men reser sig igen. De hittar en väg ut ur det tunga, de struntar i folks blickar, de biter ihop och vänder sig om - och de går stärkta därifrån.

Otroligt välskrivet och exakt formulerat. Man kan nästan ta på de här unga kvinnornas ångest, rädsla, osäkerhet och välvilja trots att författaren inte använder många ord eller långa beskrivningar.

Jag avskyr att använda uttjatade begrepp, men den här boken ÄR drabbande. Det är det bästa ordet att beskriva något som känns så rakt igenom genuint: vanliga människor, med fel och brister, som gör klantiga saker och fattar idiotiska beslut - men som menar väl och är fulla av kärlek.

Så himla bra.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN
Länk till boken på Historiska Media: INBUNDEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar