fredag 27 december 2019

Tävlingsmänniskan


En låt som jag lyssnat mycket på under hösten är "Tävlingsmänniskan" av och med Ayla. Här är ett utdrag ur texten:

Tävlingsmänniskan vill prestera varje dag,
accepterar inga nedslag,
har svårt att chilla ner helt och hållet på en helgdag.

Kliar i fingrarna, man kollar siffrorna.
Resultat, resultat, ja, jag når det snart,
allt måste bara bli klart.

För ingenting kan vara halvfärdigt, halvdant eller gå på halvfart:
allt eller inget, får inte tappa stinget
släppa lös tigern i mig annars blir det inget
av alla planer och alla krav.

Det känns som att mitt huvud går på Redbull varje dag.
Min kropp den hänger inte med, nej den vill inte se
hur oprioriterad och trött den är.

Tagga ner, tagga ner, tagga ner
ta en paus pusta ut lite grann.
Tagga ner, tagga ner, tagga ner
ge kroppen en chans att vila ut sig ibland.

Det är fullt i huvudet, ont i kroppen
kanske har jag redan spottat ut den sista droppen
av min motivation, inspiration.
Vad hände med den?
Vad hände min vän?

Ayla Schatz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar