onsdag 4 mars 2020

Ravioli


Bokens titel: Ravioli
Författare och uppläsare: Klas Östergren
Förlag: Novellix
Antal minuter: 41 min

Handlingen utspelar sig för några decennier sedan, strax norr om Stockholm. Det är inte lätt att försörja sig som författare, så för att dryga ut kassan extraknäcker berättarjaget som snickare en försommar. I en fin förorts villakvarter ligger ett överklasshus där hemmafrun Louise är byggherre för någon sorts ateljé som ska byggas i den syréndoftande trädgården. Louise är emellertid väldigt, väldigt lockande...

"Ravioli" syftar på de konservburkar med ravioli som byggarna äter varenda lunch när de inte snickrar på huset (eller ägnar sig åt annat med Louise!).

Ett minne med sens moral, återberättat långt senare. Tyckte verkligen om denna novell, även om den egentligen inte sa så mycket utan mest är en skimrande anekdot från författarens liv. Men vilken underbar uppläsning av Klas Östergren! Himla härlig röst har han. Jag har inte läst något av honom tidigare (ja, jag begriper att jag borde skämmas här...) och heller aldrig hört honom prata, så detta var en trevlig överraskning.

Mitt omdöme: Väl värd att lyssna på - eller kanske ännu hellre köpa den vackert formgivna lilla novellen.


2 kommentarer: