tisdag 5 maj 2020

Ringen


Bokens titel: Ringen
Författare: Anna Jansson
Uppläsare: Stefan Sauk
Förlag: Bokfabriken, 2015
Antal minuter: 43 min.

Jag trodde inte att jag hade läst något av Anna Jansson förut, men det har jag tydligen gjort (vad bra med bloggen som man kan söka i!) 

För länge sedan läste jag hennes "Rätten till ett barn", en novell som ingick i samlingsvolymen "Drama Queens". Den novellen gav jag omdömet "monumental besvikelse". För en månad sedan lyssnade jag på ljudboken "Farlig sanning", också den en novell, men den var så förutsägbar och fånig att jag blev helt bestört. Det här är alltså en författare som säljer jätteupplagor och har gett ut säkert 20 romaner!* Hon är framgångsrik och uppskattad.Novellerna måste vara olycksfall i arbetet, tänker jag. Det är inte möjligt att de är representativa för henne.

Nu har jag läst en tredje novell av Anna Jansson och den var verkligen bra. Precis så som jag önskar mig av en spännande historia!

På trekvart lyckas hon få in en historia med så många välplacerade hintar och detaljer, att vi som lyssnar förstår mycket mer av bakgrund och sammanhang än vad som sägs rakt ut. Fredrik, en liten skolpojke som blir mobbad och är ensam av sig, drömmer sig bort med hjälp av fantasier. En morgon i december, när allt är extra hemskt, flyr han till ett sommarstugeområde och tar sig in i ett av de små husen. I mörkret mittemot honom finner han ett lik, en död gammal kvinna.

Vad som händer med Fredrik är verkligen fint beskrivet. Maria Wern kommer insvassande på ett hörn och försöker lösa mordgåtan, men vi läsare får faktiskt veta mer än vad polisen själv får. 

Just så här ska en spännande novell vara, tycker jag! Inte berätta allt, utan lita till att lyssnarna är begåvade nog att dra egna slutsatser. Jag gillar Stefan Sauks sätt att läsa; tydligt och engagerat. På Storytels sida ser jag att de flesta som hört novellen stör sig på att den tar slut så abrupt ("just när den började!" som någon skriver). Själv tycker jag att slutet är genialiskt uttänkt och att det är kristallklart vad som händer. Förstår inte hur så många som lyssnat på den menar att man "inte får veta hur det går".

Mitt omdöme: Ännu en bra deckarnovell i serien "nordisk noir" från Bokfabriken - alla skrivna av svenska, nutida författare och upplästa av Sauk.

* Det verkar vara 20 böcker i serien om Maria Wern och ovanpå det en drös barnböcker och nu även en hög med feelgoodböcker. Oerhört produktiv författare, uppenbarligen.

2 kommentarer:

  1. Det där med slutet gjorde mig nyfiken, kanske får lyssna på den!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lyssnat men förstår inte heller vad folk menar med att man inte får veta hur det går!

    SvaraRadera