torsdag 21 mars 2013

Två nötcreme och en moviebox



Bokens titel: Två nötcreme och en moviebox - hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige
Författare: Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Förlag: Bonnier Fakta, 2005
Antal sidor: 269

Skildring av författarnas uppväxt i småstads-Sverige på 1980-talet, inklusive det decenniets alla tidstypiska företeelser. Mycket sex, fylla och tusen detaljer från skolåren. En god portion larvig, grabbig tonårshumor. Känns lite pubertal och just "grabbig" - men kanske är jag några år för gammal? Vissa delar av boken ropar man "JA! Precis så var det!" men stora delar går mig förbi. Jag känner varken igen mig i småstadslivet eller skildringarna av tonårssex och konstant bakfylla. Inte skrattar jag mig fördärvad heller, vilket jag hade trott att jag skulle göra.

Ett plus för den klockrena titeln och det underbara omslaget dock!

Det är lätt att tro att det här är en underhållande bok för alla som gillar Fredrik och Filip från teve - men så är det inte alls. Man ska nog vara född 1975, punkt slut, för annars finns inte den igenkänningen som HELA boken bygger på. Om du själv var 15 år samtidigt som Fredrik och Filip är det kanske en bok med hög nostalgifaktor. Var du 10 år så var du någons ohängda lillebror på den tiden och var du 20 år så hade du garanterat vuxit ifrån tramset som 15-åringarna höll på med.

Omslaget: Så himla bra! Det typiska skolfotot från slutet av 1980-talet, där några klasskompisar har fått sina huvuden utbytta mot utomjordingen Alf, hela Sveriges lilla älskling "Främling"-Carola, tönten från Beverly Hills-serien, kanske-Palmemördaren-Christer Pettersson och flera andra av den tidens kändisar.

Mitt foto: VHS-filmerna, som bara hette "video" tills för några år sedan, och som man laddade den hyrda movieboxen med.

Betyg: Helt okej och inget mer.

Rekommenderas: till dem som var tonåringar i Sverige på 1980-talet, specifikt killar födda 1975.

Snackis: Möjligen för dem som känner igen sig och har lust att prata gamla minnen.

Länk till boken på Adlibris: POCKET. Min bok är ett danskt band med bra papper i inlagan och rejäla pärmar, men nuförtiden ges den tydligen bara ut som billig pocket eller som CD-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar