fredag 15 mars 2013

Ta hand om min mor


Bokens titel: Ta hand om min mor
Författare: Kyong-Sook Shin
Originalets titel: Omma rul Put´akhae (enligt boken)
Originalets titel: P'aju-si Kyonggi-do (enligt AdLibris)
Översättare: Molle Kanmert-Sjölander
Förlag: Norstedts 2013
Antal sidor: 250

En sån underbar bok!

Jag köpte den här romanen eftersom jag en gång kände en koreansk flicka som blivit adopterad till USA efter att hon kommit bort från sin familj på tågstationen i Seoul. Hon fick bo på barnhem ett kort tag innan man slutade leta efter hennes riktiga familj. Hon var några år gammal men kunde inte säga hela sitt namn. Till slut lät man ett amerikanskt par adoptera henne.

Jag minns att hon sa till mig "Jag vill så gärna veta om de tappade bort mig på stationen - om vi bara råkade komma ifrån varann - eller om de med flit lämnade mig där, eftersom de inte längre kunde ta hand om mig" och hur ont det gjorde mig att höra det. Det var hennes storebror som hade ställt henne på stationen och sagt "Stå kvar här, jag kommer strax".

Kyong-Sook Shins bok har blivit mycket omskriven och jag föreställer mig att få andra sydkoreanska författare fått ett sådant internationell genomslag. Åtminstone har inte jag själv läst någon författare från Korea förr - och inte har jag hört mina vänner eller bokklubbskompisar göra det heller.

Kortfattat och utan att avslöja för mycket kan man säga att detta handlar om en äldre kvinna på den sydkoreanska landsbygden, som reser till Seoul med sin make för att besöka ett av sina fyra vuxna barn i den gigantiska storstaden. Där på stationen tappar hon sin man ur sikte och är sedan försvunnen.

Hennes man och deras två döttrar och två söner ger inte upp sökandet i första taget. Boken blir en fantastisk betraktelse sedd ur deras ögon - och även berättad av den försvunna kvinnan själv. Först när hon är borta, inser familjen hur oerhört mycket hon betyder för dem alla och hur mycket hon har fått försaka för deras skull.

Det här är en sorglig, vemodig bok med en gnutta sentimentalitet - men också en intressant, tankeväckande, lärorik och underhållande berättelse. Och utan minsta gnutta av snyft och dravel, vill jag påpeka. En underbar liten bok. Läs den!

Mitt foto: Jag valde en matta som bakgrund, som ger associationer till lantbruk och åkrar eftersom den försvunna mamman var enastående duktig på att få grödor att växa (vilket spelar en central roll i boken).

Betyg: Högt betyg för en enormt berörande bok om livet som man väljer och livet som bara "händer". Välskrivet och dessutom något så ovanligt som en bok som till stora delar är skriven i andra person singular - det är minsann inte vanligt!

Rekommenderas: till dem som funderar på relationerna mellan den generation som är ung medelålder nu och deras förhållande till sina föräldrar - och till dem som intresserar sig för livet i Korea.

Snackis: Det här är en perfekt bok för en bokcirkel och för att göra personliga reflektioner.
Länk till boken på AdLibris: INBUNDEN eller POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar