lördag 3 maj 2014

Främmande jord


Bokens titel: Främmande jord
Författare: Jhumpa Lahiri
Originalets titel: Unaccustomed Earth
Översättare: Meta Ottosson
Förlag: Månpocket, efter en överenskommelse med Brombergs Bokförlag, 2010
Antal sidor: 410

Det var min tur att välja en bok till bokklubben och jag hade läst på tidningarnas kultursidor om Jhumpa Lahiri, samt noterat att "Främmande jord" snabbt blivit en bästsäljare i USA.

På baksidan av boken står: "I åtta berättelser om några indiska invandrarfamiljer i USA skapar Jhumpa Lahiri små gnistrande universum. Under vardagens lugna yta vibrerar spänningarna mellan generationerna när hemlandets traditioner krockar med det nya landets sätt att leva." Det lät ju intressant. Kulturkrockar är helt i min smak!

När jag hade läst boken så minns jag att jag var lite besviken på att jag inte berördes av den. Det är alldeles utmärkta noveller och mycket välskrivet - men hela boken innehåller för många upprepningar, känns för tjatig, berör mig så som jag skulle velat. Däremot är det en bra bok, bara inte så bra som jag hade hoppats!

I åtta noveller får vi följa indiska emigranter i deras nya liv i USA, framför allt med fokus på hur de tar med sig sina seder till den nya landet och för dem vidare till sina barn. Konflikterna som uppstår, lojaliteterna som prövas, familjebanden som är så viktiga - och vilket är egentligen ens hemland när man inte har satt sin fot i Indien på mycket, mycket länge?


Omslaget: Genialt av duktiga Sara Acedo; en vackert blå bakgrund med händer i röd relief, mönstrade som hennamålningar och ett typsnitt som ser lite skakigt handritat ut. Gillar verkligen! Grymt mycket snyggare än de engelska förlagorna (den översta för ju tankarna till någon saga och den understa är alldeles för mycket japansk tsunami för att kännas indisk):




Betyg: Gott betyg.

Rekommenderas till: dem som gillar  korta berättelser med många livsöden och ett rikt persongalleri, böcker om invandring och utanförskap.

Snackis: Det borde ju finnas en del att avhandla, men vår bokklubb snackade sig snabbt igenom och förbi denna.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar