fredag 24 februari 2017

Stockholmiana


Ett sånt fantastiskt fynd jag gjorde på bokrean! Om man, som jag, är lite muppigt intresserad av historia, arkitektur och Stockholm förr i tiden så är det här en guldgruva.

Fyra böcker i en box med gamla vykort från Stockholm, samtliga samlade av en Alfred Wirström (1865-1915) och utvalda av Carl Magnus Rosell och Göran Dyhlén. Denne Alfred verkar ha varit en närmast manisk samlare - vid sin död hade han tusen vykort med Stockholmsmiljöer.

Bilderna visar Stockholm kring förra sekelskiftet och är sorterade efter de olika stadsdelarna. Så roligt att bläddra i och fascineras över hur ofantligt annorlunda staden är idag, drygt hundra år senare!

Jag önskar bara att jag hade kunnat visa mormor och mamma den här boxen, de skulle ha uppskattat den. På min mammas sida har släkten bott i Stockholm i många, många generationer (och det gäller ju även mig), så Stockholm är verkligen "min" stad, det känner jag starkt.






1 kommentar: