fredag 25 februari 2022

Usel ersättning för ljudböcker

 


Min kompis - här i bloggen ofta kallad bokklubbsväninnan, eftersom hon är det också - valde till en av våra träffar att vi skulle lyssna på en ljudbok. Jag har konsekvent valt bort alla ljudböcker, kan nämligen inte gå runt med hörlurar eller såna där ploppar man stoppar in i öronen (det är så obehagligt så jag tänker inte ens överväga det). För mig funkar det alltså inte att lyssna på en ljudbok på väg till jobbet (som jag bedriver i mitt hem...) eller medan jag städar, diskar, dammsuger eller joggar.

Lösningen har blivit att jag stänger in mig i köket, lagar någon gryta som tar lång tid eller bakar ett stort bröd. Då hinner jag lyssna på ljudbok - i högtalare - under tiden!

Bokklubbsväninnan valde att vi skulle lyssna på Christina Lindströms "Finns det björkar i Sarajevo?". Jag tog ett gratisabonnemang på Storytel för att kunna höra den. En himla bra bok som helt förändrade min syn på ljudböcker. Och vilken fantastisk skatt att plötsligt ha tillgång till så otroligt många böcker i mobilen!

Sedan dess har jag betalat Storytel varje månad för ett abonnemang. Ganska mycket pengar (vilket inte är samma sak som att det är dyrt!) så jag tänker att jag bör konsumera tre böcker per månad för att det ska vara värt det. 

Men så såg jag ett inlägg av barnboksförfattaren Tobias Söderlund, som berättade om de helt horribla ersättningsnivåer författarna får. Det är sinnessjukt dåligt betalt! 

Plötsligt får jag jättedåligt samvete. För 179 kronor i månaden lyssnar jag på mängder av författare, mestadels svenska. Vad får de för det? Ingenting! Ändå skriver många av dem på mitt Instagramkonto - den här traditionella bloggen är det nog knappt någon som känner till längre - och tackar för att jag lyssnat, skickar hjärtan och high-five-emojisar och är glada över recensionen. 

Det är ju bedrövligt! Ska de behöva vara glada för att någon liten bokbloggarskutt har skrivit att deras bok är otroligt bra, men de kan inte räkna med att jag har råd att köpa den inbundna boken och jag snyltar på deras årslånga arbete genom att lyssna på en ljudbok?! 

Det finns indiska internetbyråer som gör mitt jobb (grafisk formgivning) för en tiondel av vad jag måste ta för att alls överleva; de massproducerar logotyper för en femhundring och jag mår jättedåligt av den konstanta stressen av att behöva konkurrera med låglöneländer. Detta är lite samma sak: fina förlagens vackra inbundna böcker à 200 kronor konkurrerar med Storytels inlästa romaner där författaren får några spänn per lyssnare. 

Usch. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Är det rimligt att författarna får så liten del av pengarna för en ljudbok? Går det att ordna så att de kan tjäna lite mer? Jag undrar uppriktigt. För jag vill verkligen att de ska ha en vettig inkomst av sitt arbete.

4 kommentarer:

  1. Det är ingen lätt fråga. Jag lyssnar ofta på Förlagspodden och även om en av dem är jävig i frågan så har de pratat om just det här och lyft fram olika aspekter. Om man lyckas skriva en bok som passar bra som ljudbok kan man tjäna rätt bra på den boken och att fler kanske väljer att lyssna på den tack vare att det finns abonnemang av den här typen men att samma lyssnare kanske inte alls hade valt att köpa boken för att läsa den. Så vissa författare får mer pengar totalt sett mycket tack vare att abonnemanget ser ut som det gör. Sen tror jag avtalen för författarna också skiljer sig åt rätt mycket beroende på popularitet.
    Jag har dessutom flera i min bekantskapskrets som aldrig brukade läsa böcker men nu lyssnar på rätt många böcker. Men om de skulle betala mycket mer för böckerna så hade de nog valt bort många av dem. Så det är komplext.
    Personligen både läser jag och lyssnar beroende på vad som passar mig bäst för stunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ÄR nog rätt komplext, det har du rätt i. DN skrev om hur vissa författare uppmanas att skriva så att det lättare går att omvandla till ljudbok - och det låter ju skumt, tycker jag, men vad gör man inte för att öka försäljningssiffrorna?
      Jag läser helst pappersböcker, men det har blivit många många ljudböcker för mig de senaste åren efter att jag upptäckte hur bra många inläsningar är.

      Radera
  2. Men vad dumt! Jag har funderat på det där, hur ljudböckerna kan vara så orimligt billiga att streama. Det är ju dessutom en människa som suttit och läst in alltihop. Det borde väl ha ett större värde? Överlag lever vi så otroligt billigt och betalar så lite för det som verkligen spelar roll - mat, kvalitet. Och så mycket pengar som de flesta lägger på skräp, onödigheter och semesterresor. Det kanske borde finnas en etisk streamingtjänst som lovar bättre villkor och som man kunde stödja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt, det där. Jag vill ju att musiker, konstnärer och författare ska ha en rimlig chans att leva på sitt kreativa arbete och få betalt för det som vi andra tar del av: som berikar våra liv och betyder mycket för många av oss. Samtidigt är det ju så att ljudböcker har en möjlighet att nå människor som annars inte skulle läsa (förvånansvärt många, har jag insett!) och en chans att testa litteratur med en enkel knapptryckning; lättare än att låna på bibblan, till och med. Men att deckare och feelgood tjänar ordentligt bra, medan annan skönlitteratur och barn-och ungdomsböcker kan få någon enstaka krona per bok är fruktansvärt dåligt betalt...

      Radera