onsdag 9 februari 2022

Doggerland-release

Igår var jag med på Selma Stories författarsamtal med Maria Adolfsson, hon som skrivit de spännande böckerna om Doggerland. Vi var ett 60-tal gäster utöver förlagets arrangörer. 

Detta är verkligen den stora fördelen med videomöten och att i stort sett alla har såväl tekniken som vanan efter två år av restriktioner, karantän och isolering. På det här viset kunde vi alla delta i releasepartyt men på distans. Sextio pers utspridda över hela Sverige (och ett par från Finland, såg jag!). 

Jag är otroligt förtjust i Doggerland och dess miljö, kultur, traditioner, mat och språk. Önskar att det var jag själv som hade hittat på det här fiktiva landet och gjort det så genombra som Maria Adolfsson gjort; där man helt slukar konceptet och uppriktigt tror att öriket i Nordsjön mellan Storbritannien, Skandinavien och Nederländerna faktiskt existerar.


Jättespännande att lyssna på Maria och höra hennes tankar om både hur man bygger upp en ny värld i en befintlig och hur man skapar mordgåtor och spänning. 

De andra fick boken (50 deltagare av oss 60 fick den - och ytterligare en vann den under mötet) men jag var för sent ute för det. Nu får jag vänta på pocketen, för några inbundna böcker tillåter inte ekonomin. Glädjande nog håller författaren redan på med nästa bok i serien, så vi är säkra på att detta inte var den sista! Ser fram emot ännu fler resor till Doggerland inom kort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar