torsdag 10 mars 2022

Sex år


Bokens titel: Sex år
Författare: Harlan Coben
Uppläsare: Reine Brynolfsson
Originalets titel: Six Years
Översättare: Jan Malmsjö
Förlag: StorySide, 2014
Antal minuter: 9 tim 35 min

Jag har läst en eller två böcker av Harlan Coben förut, varav den första var "Berätta inte för någon" - en så usel actionthriller-deckare så jag såg mig tvungen att läsa en till av författarens böcker för att vara säker på att jag verkligen tyckte så illa om dem som jag gör.

Nu har det gått tio år sedan dess och jag ville ge Coben en chans igen. Reine Brynolfsson är en överraskande bra uppläsare, så ingen skugga ska falla över honom. Det är helt enkelt genren jag ogillar. 

Sånt här gör människorna i "Sex år":

Hoppar ut från bil när den kör.
Får händerna avsågade.
Slår med knytnävarna i ansiktet på annan person.
Sparkar i magen på annan person.
Ljuger och luras hela tiden.
Är inte civil utan agent.
Är inte polis utan anhängare till skummis.
Blir relegerad, suspenderad, sparkad.
Får kryptiska mejl.
Hackar sig in i dator utan att kunna lösenordet i förväg.
Är inte polare utan visar sig vara en sorts spion.
Är inte akademiker utan har det bara som täckmantel (gäller flertalet!).
Gifter sig men det är bara teater.
Är gift med flera på samma gång.
Är inte kär, bara låtsas vara det.
Är jättekär, men låtsas som ingenting.
Blir uppsprättad.
Sväljer cyanidkapsel.
Blir pepprad av maskingevär.
Smyger i mörk skog.

Är hårdkokt tuffing dygnet runt och blir givetvis aldrig trodd av någon utan måste kämpa på egen hand.

Positivt: Coben skriver rappt och med oväntat mycket humor samt har roliga liknelser. Det är aldrig segt, men huvudpersonen blir alltså jagad - och jagar själv - från första sidan till sista.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar