tisdag 6 februari 2024

Bakvatten




Bokens titel: Bakvatten
Författare: Maria Broberg
Uppläsare: Elias Dahlgren
Förlag: Norstedts, 2020
Antal minuter: 8 tim 13 min

Kan redan nu säga, att detta kommer att vara en av mina bästa läsupplevelser 2024! Till er som inte läst än: lyssna hellre än läs - för Elias Dahlgren är fenomenal som berättare!

Det här är en roman som jag sett fladdra förbi i flödet, men aldrig brytt mig om tills jag såg att Stina Jackson sagt att "Västerbotten har fått ännu en stjärna på sin författarhimmel. Vad ni än gör så missa den inte." Håller med: missa inte den här finstämda, vackra romanen om längtan och familjeband. 

Det är lite rörigt med händelsernas kronologiska ordning, eftersom berättandet hoppar i tiden. Sånt brukar lossna efter ett tag, men i den här boken är det faktiskt rörigt rakt igenom. Eftersom tidsmarkörerna inte är särskilt tydliga så blir det svårt att veta var vi är i handlingen. Ibland placeras vi i historien efter att något skett men får inte veta det inträffade förrän i kapitlet därpå. Känns lite konstlat, som om författaren vill göra det lite mer "arbetat" på det där sättet som ofelbart får mig att tänka folkhögskolekurs...

Men historien! Den är otrolig! Här är vackra Margareta i en liten by i Västerbotten, gift med en äldre enstöring och mor till ett litet barn, Håkan. Varken hennes grannar i byn eller vi läsare får först veta vem som är far till honom. I närheten finns även Assar, förälskad upp över öronen i Margareta, men utan chans. Håkan får sent omsider en bror, Nilas, som har en annan far - en man som sällan är hemma eftersom han måste ut och sköta sina renar. Margareta är ensam hemma med sönerna - och hon är verkligen just ensam. 

Kring Margareta cirklar Håkan och Nilas, de udda bröderna som det skiljer många år mellan, men även hennes make, hennes sambo, hennes älskare och flera andra. Det som händer där under 1960-talet påverkar hela Håkans barndom men lika mycket hans liv som vuxen.

Det är en vemodig berättelse om människor som längtar efter att bli sedda, älskade, bekräftade och omhändertagna men som sällan möter den värmen - och som sårar varann gång på gång, med flit eller av misstag. Mycket läsvärd!


2 kommentarer:

  1. Denna fick jag med mig i bokbytet på läsretreaten förra året. Jag blir lite avskräckt av det du skriver om kronologin, eller kanske avsaknaden av den. Jag avskyr när det blir rörigt med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ÄR rätt rörigt och eftersom det är samma personer som förekommer i (de flesta) "tiderna" så är det inte alldeles enkelt att genast fatta ordningen. Det är skillnad när man i andra böcker hoppar mellan drängen Sven på 1800-talet och IT-gurun Sixten på 2000-talet - då är det så uppenbart.
      Men wow, vilken fin berättelse det är!

      Radera