torsdag 11 augusti 2016

Mina tretton sommarböcker

Sommaren bjöd på en hel del fysiskt arbete kombinerat med många slöa stunder då jag kunde unna mig att läsa. Härligt! Tretton böcker hann jag läsa på min semester. Dock inte alls just de böcker jag hade tänkt eller lovat.

En snabb resumé av min sommarläsning i kronologisk ordning ser ut så här:




Färjan
Oväntat bra skräck-vampyr-splatter med intressanta relationer, där högst sannolika människor är med om ett högst osannolikt skeende på en finlandsfärja mitt ute på Östersjön.
-



Tio små negerpojkar
Världens mest berömda myspysdeckare om hur tio sinsemellan helt olika personligheter i rask takt mördas på fantasifulla vis på en öde ö.

-

Mysteriet på Blå tåget
Detektiv-Poirot fjantar vidare bland mördande överklassmänniskor på tåg (och deras griniga tjänstefolk).

-

Jag heter inte Miriam
Wow, säger jag bara. En alldeles fantastisk roman om judinnan Miriam som kanske varken är judinna eller heter Miriam - men i sanning en överlevare från koncentrationslägren - som kommer till lilla Nässjö för att bygga upp ett nytt liv efter kriget.

-


Så nära barfota
En lärare som snart ska fylla femtio blir utbränd och deppig och funderar över sina livsval, men hittar ny kraft under en resa till vänner i Afrika.

-


Korparna
Makalös barndomsberättelse från Småland på 1970-talet, där släktgården, galenskapen, depressionen, maktlösheten och även intelligensen går i arv från far till son i generationer - och där den unge sonen finner en fristad i naturen och lära sig allt om fåglar.

-


Vinterstängt, Jakthundarna och Grottmannen (3 st)
Tre kriminalromaner som jag verkligen läste med stor behållning för en gångs skull, om en norsk polis och hans dotter journalisten som konfronteras med mord och andra brott - men även andra viktiga frågor i livet.

-


Paris for One
Nöjsam kortroman om en ung engelskas spännande helgutflykt till Paris utan den svekfulla pojkvännen.

-


Överlevarna
Det mest gripande jag läst på länge om andra världskriget och judeförföljelserna, mycket research ligger bakom denna genomarbetade faktabok om tre unga kvinnor som lyckas dölja sina graviditeter i koncentrationslägren och föder varsitt levande barn vid krigsslutet.

-
Blodsbunden
Otroligt fin barndomsskildring, vad jag förstår är det mesta dessutom självupplevt, om tre barn som växer upp inlåsta i en lägenhet i en stockholmsförort med sin våldsamme far och i alla bemärkelser mycket svaga mor - och parallellt en berättelse kring pojken som vuxen och hans tankar om arv, gener och familjer.

-


Se, döden på dig väntar
Puck är osedvanligt puckad i en urbota fånig mysdeckare som utspelar sig i Drottningholmsteaterns kulisser, där operastjärnor intrigerar och mördas.

//Joelinda

4 kommentarer:

  1. Vilken fin sommarläsning! Och haha - "Puck är osedvanligt puckad" - men ändå gillar jag henne.. har dock inte läst den här än..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller utkik på din blogg också, för att se vilka du har hunnit läsa :-) Men jag gillar inte när kvinnor antingen bara svassar omkring och visar upp sina vackra kroppar (gäller samtliga operadivor) eller beter sig lika infantilt som Puck. Allt medan männen är resonerande och logiska och klipska. Grrr.

      Radera
  2. Vilken blandad läsning du hunnit med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var den verkligen! Faktaböcker, romaner, små noveller - och om de mest skilda ämnen.

      Radera