söndag 28 augusti 2016

Sigtuna Litteraturfestival: kända ansikten



Nu har jag träffat - eller sett! - ett antal författare och bokbloggare efter att ha tillbringat morgonen och förmiddagen på Sigtuna Litteraturfestival. Mycket upplyftande! Andra människor står på Arlanda och skriker av lycka över att se svenska fotbollslandslaget efter någon målrik turnering men jag tycker det är kul att se författare, jag.

Först var det tre åttondelar av Kulturkollo-kollektivet: Anna (som jag tänker på som Joanna, sorry men så blir det när man ser bloggadressen för sitt inre...) och Linda och Helena.

Kul att äntligen få ansikten på människor som man mejlat eller lämnat kommentarer till ett otal gånger och läst recensioner av i flera år nu! Det fick mig faktiskt lite mer motiverad att slopa det där med "Joelinda", för uppenbarligen klarar många andra av att blogga utan att gömma sig bakom ett påhittat namn.



Sedan lyssnade vi på ett författarsamtal mellan Dorotea Bromberg och Linda Olsson. Jag var måttligt förtjust i den bok som jag fick av förlaget mot att jag deltog i Kulturkollos Facebook-bokcirkel (check) eller bevistade festivalen (check) eller bloggade om boken (check). "En syster i mitt hus" grep aldrig riktigt tag i mig och systrarna kändes lite för stela, tillrättalagda och välartikulerade för att jag skulle gilla läsningen - men det hindrar ju inte att det var väldigt kul att lyssna till författarinnan, som gav ett sympatiskt intryck.

På många vis tyckte jag att vår Facebook-bokcirkel var en mer givande konversation än dagens samtal, för det var ganska komplexa frågor vi ställde oss där. Författaren verkade också lite överrumplad över Kulturkollos frågor (tagna från Facebook-sidan) eftersom det inte var sånt hon blivit frågad tidigare. Bra jobbat!

Därefter en vända ner på stan, lilla fina Sigtuna, tillsammans med vänner - innan jag skyndade mig därifrån eftersom det krävdes ett sjukhusbesök hos den svårt sjuka familjemedlemmen jag nämnt tidigare.


Men på vägen till bilen såg jag minsann - dock inte på samma gång förstås! - Bob Hansson, Ebba Witt-Brattström och Elisabeth Åsbrink. Livs levande på samma trottoarer som jag själv gick på, hehe.

Hade bra gärna hört på Åsbrinks prat om 1947 och den nya boken. John Ajvide Lindqvist hade jag så otroligt gärna velat lyssna på - tycker om alla hans böcker och dessutom det jag hörde av honom på Augustprisnomineringen.

Nästa år ska jag se till att få lite mer valuta för pengarna! Nu köpte jag ett armband men hann bara med en enda aktivitet. Men sånt är livet ibland. För mig var det en seger att jag alls tog mig dit.

(Tack vännerna för att ni också kom, jag uppskattade det så mycket.)

2 kommentarer:

  1. Kul att få läsa. Jag har besökt festivalen hela helgen. Jag lyssnade bland annat på bokcirkelfrukosten med Linda Olsson. Väldigt intressant och bra frågor från er som läst och diskuterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra bokcirkelfrukost, tyckte jag (men visst är det lite märkligt att kalla det för "frukost" när det inte serverades något ätbart?!) och precis lagom lång. Linda Olsson kändes väldigt äkta och uppriktig på ett vis som jag verkligen gillade.

      Det fanns många bra programpunkter hela helgen. Jag tror att det jag särskilt fastnade för, var småskaligheten. Sigtuna är litet och även människorna kommer närmare varann. Jag föredrar det här framför stora vimmel.

      Radera