tisdag 26 september 2017

Futura - med framtiden för sig

Jag är oerhört förtjust i Futura. När typsnittet kom, 1927, var det något alldeles extraordinärt. Innan dess var man inte van vid linjärer utan i stort sett allt var antikvor.

En antikva har "fötter", serifer, som gör att ögat lättare kan följa linjen när man läser. Fötterna binder ihop bokstäverna till ord med tydliga mellanrum. Det är därför det upplevs som enklare att läsa en hel text (en inlaga i en bok, exempelvis) i ett typsnitt med serifer än ett utan.

Numera kallas många linjärer inte längre för linjärer, gothic eller grotesker utan just för "sans serifer" - åtminstone om man tittar bland datorns förinstallerade fonter. Jag misstänker att det är det uttrycket som helt kommer att ta över, om det inte redan gjort det.

De linjära typsnitten funkar utmärkt i rubriker, mellanrubriker, logotyper och på skyltar. Många av dem är skapade med just Futura som utgångspunkt.



Futura är ett sällsynt vackert typsnitt, enligt min mening. Det är nämligen inte rakt på ett tråkigt sätt som Helvetica och Arial, utan rakt med finesser och integritet (om nu ett typsnitt kan ha det!). De vassa kanterna! Jag älskar dem. De perfekta cirklarna i bokstäver som O och gemena e. Armbågarna på versala M, måste vara bland de snyggaste bland snygga fonter! Balansen är perfekt.

---

Ett användningsområde där man hittar Futura i mängd, är på bokomslag. På senare tid har jag noterat att i synnerhet deckare och spänningsromaner gärna får en rubrik i Futura.

Som formgivare kan man numera lätt gå in och pilla i fonterna digitalt, förvränga dem och justera lite hur som helst. Men ursprungsformen känns igen i alla fall, den går inte att ta miste på. Jag kan inte svära på att alla nedanstående exempel (jag har letat reda på dem på nätbokhandeln) är Futura i original, det kan även vara en förvrängd version eller en ny font som bygger på Futura - men ni fattar säkert vad jag menar:









Not: Skaparen av detta vackra och omåttligt populära typsnitt är tysken Paul Renner.

9 kommentarer:

  1. Arial funkar bra... alla datorer visar inte alla typsnitt, Photoshop har inte Futura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar och funkar. Nu handlade det om vad som är estetiskt tilltalande, inte enbart fungerande.
      Futura får man betala för. Inte mer än rätt, tycker jag.

      Radera
    2. De som har standard kommer förmodligen inte att se Futura i sina skärmar, samma med färger, säkrast använda standard....

      Radera
  2. Vad spännande att läsa ett sådant här inlägg :) Jag granskar ofta bokomslagen ganska noga, men jag är ju inte kunnig som du, så det blir mer ett allmänt tyckande om typsnitt, färg, form, motiv. Kul som sagt, att lära sig litet mer. Och jag håller med dig, Futura är väldigt stilrent och snyggt. Alla exemplen du visar går hem hos mig, utom det på Nessers bok. Det omslaget gör mig dyster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nessers bok ger onekligen ett dystert intryck. Jag tror det beror på dels den gråblå bakgrundsfärgen och dels symmetrin, det tillrättalagda. Och förstås den ensamma månen som blickar ner.
      Kul att du gillade inlägget!

      Radera
  3. Så himla intressant! Tack!

    SvaraRadera
  4. Så intressant inlägg! Här lärde jag mig massa nytt i ett enda inlägg. Jag tycker det är spännande med typsnitt och tittar gärna efter vad de använt, mest i själva boken men även omslaget.

    SvaraRadera