måndag 29 juni 2020

Göteborgs-Posten om bokbloggare


Emellanåt skriver jag ju ner mina tankar kring detta med att blogga och alla saker som jag inte kände till kring det innan jag började. Som hur man interagerar med andra bloggar för att synas mer, hur man arrangerar bokutmaningar eller utlottningar, hur man får recensions-ex från förlagen och hur man ser till att ständigt synas: på releasefester, på bokmässor, på Instagram.

Eller inte alls särskilt mycket av ovanstående, som jag. Min bokblogg är från början en sorts publik läsdagbok, där jag recenserar det jag läst och hoppas att det inspirerar någon annan.

Jag har ett jobb som är alltför krävande för att jag ska kunna lägga mer tid på bloggen, men det är inte heller så att den är obetydlig för mig. Jag har faktiskt fått nya vänner genom att skriva här och jag har blivit inbjuden till boksamtal, förlagsfrukostar och Augustpris som jag aldrig annars skulle fått chansen att vara med på.

Idag skriver Celia Svedhem en text om oss bokbloggare i Göteborgs-Posten, där hon bland annat citerar mig. Läs gärna: en kort och intressant text om ifall bokbloggare är förlagens reklampelare.

Jag är ärlig i mina tyckanden, men jag ska villigt erkänna att jag är extra noggrann med orden när jag skriver om en levande svensk författare som kan gå in här och se precis vad jag tycker om hans eller hennes bok.

Måste också säga, i ärlighetens namn, att det har varit fantastiskt kul att få direktkontakt med många svenska författare också. Hur häftigt är inte det, att man som totalt okänd och obetydlig läsare får en hälsning på bloggen eller en glad smiley på Instagram från de författare som läst ens recension och faktiskt tar den för vad den är.

5 kommentarer:

  1. Intressant, men skrämmande krönika. Jag har tack och lov aldrig råkat ut för sådana påhopp som beskrivs. Undrar vad det beror på. Skriver jag för snälla recensioner? Jag försöker trots allt lyfta fram både positiva och negativa sidor hos en bok. Eller beror det på vilka förlag jag fått recensionsex av? Eller är jag så obetydlig i sammanhanget att det inte anses mödan värd att ge sig på mig? Hmm, det här väcker tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget vettigt svar. Tycker att de allra flesta författare och förlag är mycket trevliga att ha att göra med - de varken ställer krav på att man ska skynda sig att läsa eller att man enbart ska skriva positivt. Men det finns andra också, och då kommer ju oundvikligen tanken smygande att "du får en gratis bok om du skriver något säljande".

      Jag tror att det knappt finns några bloggare som vill känna sig som reklampelare för förlagen. Alla vill väl vara självständiga och kunna uttrycka sina uppriktiga åsikter om de böcker man läser.

      Radera
  2. Det var en väldigt intressant artikel och det är ju hemskt att man ska få hot och påhopp för att man driver en blogg och ärlig i den! Av det jag sett i bokbloggsvärlden så är det dessutom väldigt sällsynt att bloggare är rent ut elaka i sina inlägg. Jag tycker det beskrivs väldigt bra om varför man kanske inte fastnat för en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig - elakheter förekommer knappt och den kritik som framförs är nästan alltid motiverad.
      Jag stör mig exempelvis mycket på om det kryllar av upprepningar, grammatiska fel, sammanblandningar (det är ju inte ovanligt att personer byter namn i böcker...) och stavfel. Det lastar jag inte författaren för men däremot förlaget som inte kostat på sig en duktig korrläsare.

      Radera