torsdag 9 juli 2020

Spår i snön


Bokens titel: Spår i snön
Författare: Jonas Karlsson
Uppläsare: Jonas Karlsson
Förlag: Novellix, 2013
Antal minuter: 47 min

En alldeles lysande novell! Precis så här gillar jag dem; när författaren lyckas placera oss mitt i en händelse som känns spännande och sedan gradvis berättar mer om hur och varför huvudpersonerna hamnat i den situationen. 

Här är det en ungt par från Stockholm, kanske är de grönavågen-människor, kanske är de på flykt från något, hela bygden spekulerar i vad som rimligen kan ha fått dem att flytta dit. 

De är verkligen förälskade men med tiden smyger sig problem in i förhållandet. En av dem beter sig oförlåtligt illa, den andre kan aldrig riktigt förlåta. Hela tiden ligger den sviknes hat och sorg som ett svart moln över det lilla samhället och man är rädd att personen förr eller senare kommer att hämnas.

Och så är det Axel, sonen, som inte riktigt är som alla andra och aldrig lär bli det heller. Han ska gå raka vägen till skolan men det gör han inte alls. Det är vinter och han ser ett spår som han väljer att följa...

Mitt omdöme: En verkligt fin novell. Högsta betyg för såväl språk som förmåga att hålla lyssnaren på helspänn.

2 kommentarer:

  1. Tack för tips, den här hade jag missat! Jag som trodde att jag läst/lyssnat allt av honom vid det här laget.

    SvaraRadera