torsdag 11 februari 2021

Helgfrågan: Bokbloggskommentarer



Mias bokhörna ställer varje vecka en fråga inför helgen. Denna gång lyder den så här: "Besöker du ofta andra bokbloggar och lämnar du då en kommentar?"

Usch, vilken svår fråga! Inte för att den är svår att komma på ett svar på, utan för att jag nästan inte har lust att svara.

Jag besöker andra bokbloggar kanske varannan dag. För några år sedan var det oftare, men nu hinner jag helt enkelt inte lägga ner lika mycket tid på vare sig min egen eller andras bloggar. Å andra sidan har jag ett instagramkonto och DÄR ser jag många av bokbloggarna som "bookstagrammers", och jättemånga andra läsande hobbyrecensenter som jag inte sett bland bloggarna.

Däremot är jag väldigt dålig på att skriva kommentarer. På Instagram är det lätt att klicka ett hjärta och skriva "Jag gillade också den boken!", men av någon anledning tar jag mer seriöst på kommenterandet när det gäller bloggar. Som om jag måste skriva längre, mer genomtänkt och seriöst.

Förlåt, alla trevliga bokbloggare därute som inte har den blekaste aning om att jag kikar in till er flera gånger i veckan. Hur skulle ni kunna veta, när jag inte lämnar några spår? Jag älskar ju själv att få kommentarer, så jag borde skärpa till mig men mäktar inte med det just nu.

Bonusfrågan handlade om ifall vi firar Alla hjärtans dag: men nej, det gör vi inte. Har aldrig gjort och lär inte göra heller fortsättningsvis. Däremot håller vi stenhårt på fettisdagen och äter inte en enda semla innan dess, så på tisdag blir det riktigt firande av!

15 kommentarer:

  1. Lustigt det där hur det har blivit nästan något skamligt att äta semlor före fettisdagen, medan det är helt okej att frossa i semlorna efter den dagen. Fettisdagen var ju det SISTA dagen man fick stoppa i sig fett fläsk och goda bullar, för dagen därpå är askonsdagen och då börjar fastan. Men vi moderna sekulariserade svenskar äter alltså semlor under fastan. O tempora, o mores! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt på det MEN (stort men!) i hela mitt hyfsat långa liv har det varit så att vi inte ska äta semlor innan fettisdagen - och då är det DET som är regeln för mig. Jag har inte julbock istället för jultomte heller, och äter inte lamm på påsk eller glor in i väggen för att det är långfredag. Vissa traditioner hänger med sedan barnsben och då känns det både riktigt och viktigt.
      Men jag gillar det där med att ha säsonger. Semlor äter man på fettisdagen och följande tisdagar. Amaryllis passar till julen, lussebullar likaså. På hösten är det svamp och rödvin, på sommaren ljusa färger osv. Inte bara i maten alltså, utan överhuvudtaget finns det en hel del grejer jag tycker är knutna till högtider, helgdagar eller årstider och att de inte passar alls på övriga tider.

      Ser fram emot min semla nästa vecka!

      Radera
  2. Jag har varit jättedålig på att kommmentera det senaste året för det har hänt så otroligt mycket annat som tagit tid från det. Firar inte heller Alla Hjärtans dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger detsamma. För mycket annat. Jag räknar med att jag tappar mängder av besökare till bloggen pga att jag är dålig på att kommentera men också för att jag inte skriver flera inlägg i veckan. Men då får det vara så! Man kan inte klona sig.

      Radera
  3. Har insett att många instagrammar om böcker. Jag har förvisso ett instakonto men jag använder det nästan aldrig - och har inte nån lust att börja heller ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är rätt värdelöst att läsa recensioner på Instagram jämfört med bloggar eller tidningsartiklar. Däremot är det trevlig inspiration, med många spännande böcker och vackra foton och annat trevligt. Jag var ytterst negativ till att ha ett Instagramkonto men nu när jag både har det och använder det så ser jag en hel del fördelar med det.

      Radera
  4. ja, på fettisdagen får det nog bli en fastlagsbulle. jag gillar Blogger bättre än Instagram som ju numera översvämmas av reklam. tiden har svårt att räcka till allt en vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste sålla! Välja det som passar en själv bäst och som man trivs med.

      Radera
  5. Håller med om att böcker är roligare i blogg än på Insta, men visst kan man sakna att ha en knapp att klicka på för att visa att man varit inne och läst. Det är inte alltid så lätt att komma på något att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara så himla bra, det du säger: att visa "jag har läst (och uppskattat att du skrev)". Det är ofta jag vill ge någon slags hint till bloggaren att jag har varit inne och läst, men VAD ska jag skriva?

      Radera
  6. En kommentar behöver inte vara lång, det räcker med en tumme upp eller något då vet man att någon läser ens blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om det - men jag känner att jag BÖR skriva något mer än "Bra tips!". Utveckla mina tankar, säga något smart. Och då är risken att jag inte kommenterar alls istället...

      Radera
  7. Vi kanske helt enkelt ska börja att skriva kortiskommentarer hos varandra? Jag läser relativt ofta, men är usel på att kommentera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt ett RIKTIGT bra förslag! Det skulle underlätta så mycket. Jag får lite prestationsångest av att behöva skriva något genomtänkt och välformulerat, när jag VILL lämna en kommentar men inte har tid.

      Radera