fredag 26 februari 2021

Fem en fredag: Team building

Jag hänger väl på ElisaMatildas fredagsfrågor, som så många andra bokbloggare. Ett kul initiativ för att få oss att lära känna varann lite bättre! Veckans tema är team building.

1. Vilket var ditt första jobb?
Jag jobbade som sjukvårdsbiträde på Sankt Eriks sjukhus på Kungsholmen i Stockholm en hel sommar när jag var i 18-årsåldern. Det var bland det mest givande jag gjort i hela mitt liv och jag minns än idag många av de gamla (tanterna) som låg ensamma i sina sängar och bara väntade på att få dö. Nu finns inte tanterna längre - och faktiskt inte ens sjukhuset, som lades ner kort därpå. Mycket tacksam för den där sommaren!

2. Vad läser du just nu?
Jag läser "Konsten att skära i kroppar" av Lindsey Fitzharris. Har haft den i min virtuella önskelista i flera år, men på engelska. Nu slog jag till och köpte den, eftersom den finns på svensk pocket.

3. Har du någon gång träffat någon känd person?
Ja, i synnerhet de år då jag arbetade på Matton-butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm, där vi sålde konstnärsmateriel och prylar för grafiska formgivare. Jag hade just gått ut gymnasiet, så jag var väldigt ung. 

Där mötte jag Hasse Alfredsson (och blev så till mig så jag svarade fullständigt uppåt väggarna när han frågade mig något) och vid ett annat tillfälle Lasse Åberg (som bad mig passa hans stora läderportfölj bakom kassan, så han slapp bära omkring på den medan han handlade - tänk att jag på allvar tyckte det var lite magiskt!).


Sigvard Bernadotte. Foto: Jan Bengtsson.

En dag kom prins Sigvard Bernadotte, som jag inte hade den blekaste aning om hur han såg ut eller vem han var. När han skulle betala med kreditkort bad jag om hans leg. Han sträckte fram körkortet och det hade inget efternamn - om jag minns rätt, NÅGOT var det med efternamnet i alla fall! - så jag stod bara och stirrade på det, tills min chef knuffade mig i sidan och sa att jag kunde dra kortet (det var ju en gammaldags bång, om någon ännu minns såna maskiner...) för kunden kunde minsann betala.

Allra bästa kändisen var Ilon Wikland, min absoluta idol! Hon skulle testa reservoirpennor och stod och ritade på ett provblock. När hon valt penna och gick mot kassan så KASTADE jag mig för att få hennes teckningar men en annan arbetskompis hann före. Det grämde mig, jag hade så hemskt gärna velat ha hennes vackra "klotter"!

Nu blev det här långt, men jag har träffat ännu fler kändisar för ett tag var jag på såna arbetsplatser där det kom förbi människor som var lite mer kända än vi andra...

4. Vilken talang skulle du helst vilja ha?
Spela gitarr vore kul. Det jag allra helst skulle vilja är nog att skriva så vansinnigt fängslande och vackert att jag skulle kunna få ge ut den ena boken efter den andra och folk skulle längta efter nästa bok - precis sådär som jag själv känner för andra (riktiga!) författare.



5. Vad var det första du köpte för egna pengar?
Garanterat saltlakrits eftersom jag fick veckopeng från att jag var pytteliten - och alltid köpte lakrits på lördagarna. Ett hopprep minns jag också, och bokmärkeskartor som man satt och klippte ut fina bokmärken ur. Mina föräldrar var noga med att jag och min bror alltid skulle ha veckopeng redan från dagisåldern för att lära oss handskas med pengar.

6 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande, den boken läser jag också just nu! Hade jag verkligen inte kunnat tro! Jag snöar gärna in på historiska faktaböcker i olika genrer, bara för att jag är nyfiken och vill läsa om hur det var förr...Dom skrattar åt mig på biblan för när jag har beställt böcker hit till filialen på datorn så vet dom alltid när de plockar upp böckerna vilka som jag har beställt!
    Din kändislista var diger, stod den inte hans kunglig höghet eller nåt på prins Bertils körkort? Spännande arbetsplats.
    Trevlig helg, saltlakrits är jag uppfödd med i Finland, men numera är jag godisfri sedan drygt tjugo år, gäller även detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen "The Art of Butchering" hittills!
      Näe, det stod inget om HKH på prinsens körkort (det var Sigvard, inte Bertil - Sigvard var den konstnärlige), men jag tror att det var så att det inte stod något alls mer än förnamnen. Har för mig att jag senare fick förklarat att kungafamiljen inte HETER Bernadotte, de ÄR av ätten Bernadotte. Men jag minns inte det är så länge sedan.
      Oj, jag skulle inte kunna avstå från sötsaker helt...

      Radera
  2. Wow, Ilon Wikland och Hasse Alfredsson! Jag är starstruck å dina vägnar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ilon Wikland är så fantastiskt begåvad och jag hade så gärna velat ha hennes teckning! Och Hasse Alfredsson var förstås en stor person, men jag klantade mig väl genom att bli lite för virrig och konstlad när jag stod öga mot öga med en person jag tidigare bara sett på teve.

      Nu kom jag på en annan känd person jag träffat: Christer Pettersson, han som inte mördade Palme men kanske möjligen ville få det att låta så ändå. Växte ju upp med att han var områdets A-lagare. Han satt ofta på parkbänkarna i centrum eller klev ombord på bussen som vi tog till skolan.

      Radera
  3. Säger som Sanna här ovan: Wow, Ilon Wikland och Hasse Alfredsson!! Vilken glädje både gett oss andra, men på olika sätt. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, du fattar ju vilken grej att Ilon står och "klottrar" på fint, vitt ritpapper med en dyr reservoirpenna. Klart man ville ha den lilla skissen!

      Radera