lördag 4 mars 2023

Höstlöv över Jönköping



Bokens titel: Höstlöv över Jönköping
Författare: Gabriella P. Kjeilen
Förlag: Seraf förlag, 2022
Antal sidor: 175

Det här är en kort roman med ett varmt och kärleksfullt tema. En feelgod-romance-bok om rätt okomplicerad kärlek där det mesta löser sig. Både mannen och kvinnan i boken sägs ha saker som spökar i bakgrunden och riskerar att förstöra deras förhållande: för kvinnans del en utmattningsdiagnos, för mannens ett abnorm behov av att inte göra sitt barn ledset vid något enda tillfälle, men alla läsare begriper att det inte är något som de inte kan lösa.

Boken inleds väldigt konstigt: Alina springer så fort hon bara kan genom en äppellund. Trädens grenar smeker hennes kinder (har ni som jag sprungit genom en äppellund så vet ni att trädens grenar är oflexibla, knotiga, hårda och faktiskt gör ont att få i ansiktet). Varför springer hon, är hon jagad? Är det här en historisk roman och nu kommer kungens riddare för att ta henne?! Nej, det hela utspelar sig i nutid och Alina bara gillar att kuta bland äppelträd. Sedan bromsar hon in. (Har hon motor? Kan hon inte bara sakta in och stanna?) 

Efter den allra första sidan hittar jag dock inget mer som verkar underligt. Tvärtom är det en söt berättelse om Alina som bor i Jönköping och jobbar på en exklusiv liten chokladfabrik efter att ha kämpat med utmattning i flera år. Johannes är en (snygg) ensamstående pappa i full färd med att öppna en lokal butik i Tändsticksområdet. Han ska sälja choklad, såklart. Frågan är om de här två passar ihop? Vad tror vi om det?

Jag fick boken i julklapp och tyckte det var väldigt roligt att läsa den, för jag har sett Gabriella P. Kjeilen i flera år men ännu inte läst något hon skrivit. Storyn är bra, språket är rätt enkelt, boken är av det snabbslukade slaget. 

När jag var liten läste jag min farmors Allers och andra veckotidningar; där var alltid långa noveller med kärlekshistorier just av det här slaget - kärlek med förhinder, sött, lättsmält, som mjukt ludd i ens inre när man behöver koppla bort tankar från annat. Gott så.

Min bild: En chokladbomb som innehåller mini-marshmallows.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar