tisdag 19 december 2017

Omättligt behov av listor

Jag har funderat över det där med vårt omättliga behov av tio-i-topplistor. Så här i slutet av december svämmar inte bara bokbloggarna över av "Bästa böckerna i år!" utan alla tidningar, hemsidor, bloggar och teveprogram gör detsamma: listar allt vi inte får glömma från 2017.

Vilka katastrofer som var värst. Vilka julklappar som varit de mest idiotiska. Vilka sportstjärnor som gjort den största bedriften. Vilka biofilmer man inte får missa - rankade förstås. Ja, vi listar till och med vilka kändisar som dött!

Därför kändes det bra att läsa Kristofer Ahlströms text i DN i helgen "Därför är vi så besatta av listor". Underhållande läsning, rekommenderas.
"En lista kanske inte förkunnar absoluta sanningar men den ger skenet av det." skriver han bland annat. Så sant!

Jag fastnade också för följande mening när det gäller just bokbloggssammanhang, kultursidors bokrecensioner och bokhandlars bästa tips:
"Listor ger en schematisk sammanställning över (---) kulturella verk: de ger därför en chans att komplettera med upplevelser man mot förmodan inte hunnit med eller glömt bort."

Här är min lista på de böcker du inte borde missa från 2017. Jag har bantat ner den till ett minimum. De här tre romanerna är de som gav mig den största läsupplevelsen under den gångna året.





1 kommentar: