onsdag 29 augusti 2018

Kvinnor som redan fått nobelpriset i litteratur


Igår läste jag en kort text i DN om att sju svenska förlag har gått ihop sig om att ge ut fjorton kvinnliga nobelpristagare i litteratur, med anledning av att priset inte kommer att delas ut just i år. Jättekul, säkert, och jag borde väl klämma ur mig en smart analys eller bildad kommentar här - ämnet är som gjort för det: kvinnor, metoo, Svenska akademien...

Men det enda jag tänkte var: lyckliga Kristin Lidström, som får nöjet att designa bokomslagen! Vilken grej att få alla dessa uppdragsgivare - och försöka sätta ihop det till en tydlig enhet, som om det var ett och samma förlag som gav ut alla böckerna.

Å, vad jag skulle velat vara den formgivaren! Ska bli intressant att se hur hon knyter ihop böcker från så skilda tidsepoker, skrivna av så olika människor och om så olika ämnen.

4 kommentarer:

  1. Det var väl en väldigt relevant kommentar? Jag tycker iofsig inte att alla de fjorton kvinnorna med Nobelpris har varit geniala - jag var inte förtjust i varken Gabriela Mistral eller Grazia Deledda. Men med tanke på hur många mediokra män som fått nobelpriset så är jag ändå helt beredd att kräva fler kvinnor för priset i framtiden! Om man fiskar i båda dammarna är väl chansen att plocka upp en storgädda större än om man bara fiskar i den ena...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst för få nobelpristagare för att tycka vare sig det ena eller andra - om män, om kvinnor. Det måste vara enormt svårt att bestämma sig för EN ENDA författare om året, när det finns så många bra. I synnerhet som de inte tycks ha någon begränsning annat än att man inte får ha dött. Alla framstående författare över hela jordklotet konkurrerar och endast en får priset...

      Radera
  2. Jag håller så med dig! Vilket kul uppdrag! Så viktigt att få till det där med sammanhållet uttryck i kombination med varje boks unika uttryck. Inte det enklaste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis; en utmaning men också ett riktigt drömjobb!

      Radera