fredag 3 april 2020

Farlig sanning


Bokens titel: Farlig sanning
Författare: Anna Jansson
Uppläsare: Sofia Pekkari
Förlag: Novellix
Antal minuter: 33 min.

Det här är författaren som skrivit "Maria Wern"-böckerna som gått på TV4. En liten novell som var så intetsägande att jag var tvungen att gå in på Adlibris för att se vad den handlade om, när jag nu skulle recensera berättelsen två veckor efter att jag hörde den. Då förstår ni, att det här kanske inte var något som gjorde ett stort avtryck...

Sjuksköterskan Anneli jobbar natt när det kommer in en gammal dam till akuten. Hon har blivit påkörd av en bil och hon överlever tyvärr inte. Lite senare på samma nattpass kommer en ung kvinna in, misshandlad - men det vill hon inte erkänna. Anneli vet vem kvinnan är och hon grubblar över vad som hänt henne. Det är då hon kommer på vad som är den farliga sanning, som titeln syftar på.

Jag har varit suktad att läsa Anna Jansson (har aldrig gjort det förr) men tror att det är bättre att börja med någon roman, faktiskt.

Mitt omdöme: Jaha, det här gick ju att lista ut tämligen omgående. Och en dialog - en häftig ordväxling mellan Anneli och hennes man Urban - alldeles i slutet av novellen, är så osannolik att den stjälper hela berättelsen för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar