fredag 17 april 2020

No waste, just taste - del 1

Karin Sundgren. Foto: Ylva Sundgren.

Härom dagen släpptes boken "No waste, just taste". Jag hade tänkt vänta ytterligare några veckor med att recensera den för egentligen var den ämnad som en överraskning i min bokklubb nästa helg...

...men nu vet jag inte hur det blir med bokklubben alls. Misstänker att värdinnan inte har lust att ha ett gäng kvinnor som sitter tätt tillsammans kring ett middagsbord i timtal, i dessa Corona-tider.




Värdinnan hade bestämt att vi skulle snacka om kokböcker och lite extra om just detta med att hushålla med resurserna, vara miljövänlig, minska matsvinnet.

Jag såg verkligen fram emot att ses. Dels är det fantastiskt att träffa de varma, fina vännerna, dels är värdinnan otroligt duktig på att laga mat. Jag föreställde mig att hon skulle göra något på skrumpna potatisar, ägg som passerat bäst-före-datum eller kirskål från trädgården och att det skulle smaka jättegott.

Gissa om jag blev jätteglad när jag snubblade över att Bookmark förlag skulle ge ut en bok om just detta! De var vänliga nog att ge mig ett recensions-ex och skrev förmanande "Håll hårt i boken, för den är fantastiskt fin!" - och det har de rätt i. En liten, nätt och behändig bok med superfina foton och snygg layout.

Nu råkar det vara så att jag verkligen brinner för det här med att använda så mycket som möjligt av allt vi köper hem, så jag tänkte skriva flera inlägg om den här boken. (Och nej, jag har inga kopplingar till Bookmark eller författaren. För mig är det här jätteviktigt så jag skriver gärna mer om hur man ser till att inte slänga duglig mat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar