lördag 11 april 2020

William Wisting, den norske kriminalkommissarien







Sådär, nu har jag nog faktiskt läst varenda bok av Jörn Lier Horst och passar på att skriva en lista över romanerna i kronologisk ordning. Förlaget gav ju ut dem lite huller om buller, så ett tips är att försöka läsa dem i rätt ordning:

Nattmannen del 1
Bottenskrap del 2
Vinterstängt del 3
Jakthundarna del 4
Grottmannen del 5
Blindgång del 6
+
Katharinakoden- Cold Case #1
Det innersta rummet - Cold Case #2

Det finns fyra böcker innan dessa, men dem har förlaget bara struntat i. Dessutom ska det finnas två senare, men dem har jag aldrig sett.

För er som är riktigt nördigt intresserade har jag satt ihop en lista. Kollade vilka böcker som utkommit på norska, och det är ju många fler än på svenska.

Jag är särskilt intresserad av bok 11 och bok 14; de är nya men jag har ändå inte sett dem översatta. Tyvärr kostar de jättemycket att köpa i Norge, så det har jag inte råd med.

Nökkelvitnet del 1 - verkar inte finnas översatt till svenska
Felicia forsvant del 2 - verkar inte finnas översatt till svenska
Når havet stilner del 3 - verkar inte finnas översatt till svenska
Den eneste ene del 4 - verkar inte finnas översatt till svenska
Nattemannen del 5 (Nattmannen)
Bunnfall del 6 (Bottenskrap)
Vinterstengt del 7 (Vinterstängt)
Jakthundene del 8 (Jakthundarna)
Hulemannen del 9 (Grottmannen)
Blindgang del 10 (Blindgång)
Når det mörkner del 11 - den här kan jag inte hitta på svenska, konstigt nog...
Katharina-koden del 12 (Katharinakoden)
Det innerste rommet del 13 (Det innersta rummet)
Illvilje del 14 - den nyaste boken verkar inte heller vara översatt

Glad påsk, alla påskekrimläsare där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar