måndag 7 december 2020

Jag är en tjuv



Bokens titel: Jag är en tjuv
Författare: Jonas Karlsson
Uppläsare: Jonas Karlsson
Förlag: Bonnier Audio, 2015
Antal minuter: 5 tim 13 min

Här får vi följa den medelålders Roland, som är anställd som säkerhetsansvarig på en stormarknad. Han har jobbat där länge, kanske för länge. Hela hans liv har nog fortgått lite för mycket på gammal vana, utan att något nytt har hänt: han har inga barn, han umgås endast sporadiskt med sin stroppige bror och dennes familj, hans fru har gått ifrån honom för en löjlig dramapedagog som otvunget grenslar bakvända skolstolar och försöker vara en "skön" lärare. 

Det enda trevliga i Rolands liv är nog arbetskamraten Lena, som skriver värdelösa dikter och är gift med en tråkig redovisningskonsult - men som är ett bra lunchsällskap på pizzerian.

Stormarknadens nye, karismatiske och unge chef Erik inbjuder till personalmöten, brainstorming och delaktighet men Roland är inte så intresserad av att lägga fram konstruktiva idéer på förbättringar, det är bara konstlat och fånigt. Han vill patrullera runt i gångarna i butiken, snacka lite med stammisar, ta en cigg. 

När butiken drabbas av flera stölder av det senaste dataspelet som alla ungdomar vill ha, kläcker Roland ändå ur sig en idé: skulle man inte kunna göra en stor skylt där det står "JAG ÄR EN TJUV" och hänga den runt halsen på snattaren? Ojoj, Roland, om du visste vilken händelsekedja du satte igång med den högt uttalade tanken...!

Mitt omdöme: Roland är sorglig och patetisk och mycket, mycket mänsklig. Jonas Karlsson är en fantastisk historieberättare, både vad gäller bokens berättelse och den inlevelse han har då han läser upp den. Okej - boken är väl vad man skulle kalla en lättviktare, men strunt samma: jag hade inte tråkigt en enda minut och är inte det bland de bästa betyg man kan få?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar