fredag 7 januari 2022

Julrevy i Jonseryd



Bokens titel: Julrevy i Jonseryd och andra berättelser
Författare: Klas Östergren
Förlag: Bokförlaget Polaris, 2021
Antal sidor i pappersboken: 263, Antal minuter i ljudboken: 8 tim 17 min. Jag läste e-boken.

"Jul med helig ande" - en skum och lite skrämmande historia om ingenjörsfamiljen som bott i Afrika och vars mamma varje år bjöd in grannarna till storslagna julbord. Men en julafton är det tyst och öde när grannarna knackar på, finklädda i tron att allt ska vara som vanligt...

"Med blottat huvud" är en liten novell om den vuxne sonen som åker till Paris och där ska köpa med sig en basker som present till sin döende far, men hamnar i en hattbutik hos en elak blind man som låser in honom.

"Röd jul" är en helt fantastisk novell om mannen som extraknäcker som julgransförsäljare vid Nybrokajen (?) och säljer en stor gran till en sorgsen överklasskvinna som vill ha den hemburen till Riddargatan, där mannen sedan hjälper henne med både det ena och det andra.

"Uppståndelse i sportstuga" är nästan lite mysrysare á la Vecko-Revyn på 1960-talet: ett vuxet syskonpar åker ut till faderns sunkiga sportstuga, för att röja inför försäljningen sedan pappan nyligen dött. De är inte överdrivet sams, men åtminstone överens om att sälja stugan. Men mäklaren som kommer dit för att inspektera, tja, han ställer till det!

Övriga noveller i denna julsamling heter "White Trash Christmas", "Ge mig lite sodavatten", "Vinternattens frusna leende" och så den avslutande "Julrevy i Jonseryd". Flera av dem har tydligen tryckts i böcker eller tidningar tidigare. Jag tyckte väldigt mycket om dem - utom den nyskrivna, sista novellen som är lika lång som alla de andra tillsammans. Det är mer av en kortroman, och den är för spretig för min smak; jag orkar inte riktigt engagera mig i den. 

Östergren är otrolig på att göra en scen levande med sina väl valda ord. Jag ska nog försöka hugga in på något längre än bara hans noveller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar