onsdag 26 januari 2022

Sanning med modifikation


Bokens titel: Sanning med modifikation
Författare: Sara Lövestam
Förlag: Piratförlaget, 2015
Antal sidor: "ca 300" enligt förlaget (jag läste e-boken)

Nej, det har inte lockat mig att läsa den här bokserien, inte ens när Sanna tipsat varmt om den - och hennes rekommendationer brukar jag lita på! Det är något med själva namnet Kouplan som får mig att sparka bakut: vad är det för ett namn, egentligen? Låter ju som ett efternamn! Och varför måste nödvändigtvis huvudpersonen Kouplan vara både illegal flykting och transperson?

Men det visar sig att jag gått miste om något när jag avfärdat böckerna trots rekommendationerna. Det är verkligen väldigt bra och jag gillar den sympatiske Kouplan.

Kouplan har annonserat om att han åtar sig detektivuppdrag. På något sätt måste han ju tjäna pengar, när han lever utan inkomst och utan stöd från samhället. Han tror knappt själv att någon ska nappa på erbjudandet, men så en dag får han ett uppdrag från mamman Pernilla vars lilla dotter Julia försvunnit under en promenad. Pernilla har sina anledningar till att inte gå till polisen för att göra en efterlysning och därför får Kouplan sitt allra första jobb. Snabbt förstår både han och vi läsare att något är riktigt, riktigt fel i Pernillas och Julias vardag...

Jag tyckte verkligen mycket om berättelsen, den är något så udda som en deckare utan blodiga lik, utan polisjakter, utan klockor som tickar ner, utan skändade kvinnor och utan dysfunktionella kriminalkommissarier. Istället är det en märkvärdigt sorglig och samhällskritisk skildring av utanförskap och ensamhet i dagens Sverige och en rätt mysig feelgood.

-

Den första boken av fyra om detektiven Kouplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar