lördag 1 januari 2022

Vinterhjärta


Bokens titel: Vinterhjärta
Författare: Anna Jansson
Uppläsare: Marie Richardson
Förlag: Tiden, 2021
Antal minuter: 1 tim 58 min

Jag har inte läst Anna Janssons serie om Maria Wern, men jag uppskattar i alla fall hennes inlästa noveller om just polisen på Gotland. Det här sägs vara del 17 i serien, men att jag inte känner till personerna sedan tidigare spelar ingen roll. Det är lätt att hänga med ändå.

Detta är en deckarnovell som jag varmt kan rekommendera! Marie Richardson är helt fenomenal som uppläsare, jag skulle kunna lyssna mycket längre på henne. Historien är också underfundig och trivsam, och inte helt osannolik (vilket annars spänningsromaners intriger tenderar att vara).

Här är det den gamla Gertrud, 88 år, som försvinner från sin lägenhet i Visby - i snöoväder, kyla och med endast två dagar kvar till jul. Hon har nyligen blivit änka och lever nu ensam. Hemtjänsten besöker henne varje dag, och det händer att hon får besök av en ung släkting. Några påstår att Gertrud blivit smått dement på äldre dar, andra säger att hon är lite förvirrad av sorgen efter den bortgångne maken, ytterligare andra menar att hon är kristallklar i huvudet. 

Ett tidningsbud har sett Gertrud utomhus mitt i natten - men sedan tar alla spår slut. Polisen letar efter henne och i sitt sökande stöter de på alternativa teorier till den gamla kvinnans försvinnande. Kanske är hon dement, kanske är hon det inte; men faktum är att hon själv tycks ha trott att någon är ute efter att döda henne.

Riktigt mysig och välskriven deckarnovell! Lyssna gärna på den, om du har en ljudboksprenumeration.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar