onsdag 21 december 2011

Ät mig


Bokens titel: Ät mig
Författare: Agnès Desarthe
Originalets titel: Mangez-moi
Översättare: Marianne Tufvesson
Förlag: [sekwa], 2010
Antal sidor: 275

Det här är en något märklig roman om den medelålders Myriam som bryter upp från sitt liv - man får inte veta mycket om vem hon är eller varför hon vill ha ett nytt liv - och hur hon startar en restaurang. Hon bodde arbetar och lever i restaurangen, så den får namnet Chez moi ("hos mig"). Maten lagas från grunden och med mycket kärlek. I restaurangen dekorerar hon med begagnade möbler och böcker. Gästerna kommer från området och hon lär gradvis känna dem. Efterhand får man också veta mer om Myriam och hennes stora sorg och skam, den som hon försöker fly ifrån.

Jag brukar inte läsa nutida franska författare, så därför var Desarthes bok ett spännande tillskott till min bokhylla. Romanen är lättläst och har ett fint språk. Den är smått komisk och ändå lite vemodig. Tyvärr kommer man inte huvudpersonen så nära som jag skulle önskat, men kanske är det en del av vem Myriam ska vara - en kvinna som stänger in känslorna och inte får nya vänner i brådrasket.

Betyg: Läsvärd, lite mysig och definitivt inte upprörande.

Rekommenderas: Jag läste att franska försäkringskassan rekommenderade boken till alla deprimerade - och det är en god tanke. Alltså: passar alla som vill ha en myspys-bok som inte är engelsk tramsig chick-lit!

Snackis: Nja, det här är litegrann av en feelgood-bok, inte något att ha olika åsikter om direkt...

Länk till boken på AdLibris: DANSKT BAND eller POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar