måndag 20 april 2015

Elva frågor från Skriv-Robert


Jag har blivit nominerad av Robert W till något som heter "Liebster Award Discover new blogs". Man måste ha en liten bokblogg för att bli nominerad, man ska svara på elva frågor och sedan skicka vidare uppgiften till ytterligare en drös bloggare - men nu med sina egna elva frågor. Gulp! Jag har egentligen inte riktigt tid att hitta på något, Robert!!!

Här kommer mina svar på frågorna jag blev tilldelad:

1. Vilken bok läser du just nu?
Jag läser flera, men igår började jag på "Herr Isakowitz skatt" och den är så bra så jag vill inte lägga ifrån mig den.

2. Vad för slags böcker vill du inte läsa?
Måttligt förtjust i science fiction, rosaskimrande romantik och - ärligt talat - lyrik.


3. Vilken författare, död eller levande, skulle du helst vilja träffa?
Oj, vad svårt! Tolkien hade ju varit spännande. Eller Selma Lagerlöf. Nej, jag kan inte säga att jag någonsin har drömt om att möta en särskild författare.


4. Vilken är den senaste boken du har köpt?
Jag minns inte riktigt, men tror att det kan vara "Life after life" av Kate Atkinson, för den ligger högst upp i boktraven vid sängen.

5. Om du får ett paket imorgon som du vet innehåller en bok, vilken bok hoppas du att det är?
Jag skulle vilja ha den där boken om neandertalare. Svante Pääbo heter han väl som har skrivit den?!


6. Vad får dig att välja att köpa en viss bok?
Ibland är det författaren, ibland är det förhandssnack, ibland recensioner i DN. Men allra oftast är det nog förlagets egna baksidestexter.

7. Läser du böcker på andra språk än svenska?
Jag läser på engelska. Jag skulle kunna läsa enklare litteratur på franska, tyska, norska och danska - men det blir ytterst sällan av. Tidningsartiklar, ja, men inte böcker.

8. Om du fick ta med dig en enda bok till en öde ö, vilken skulle du välja?
Men vad är det för slags fråga? Mer info tack! Skulle jag sitta där resten av mitt liv? Skulle jag vara där en vecka? Man vill nog ha en rejält tjock bok om man stannar länge... Jag skulle nog helst ha tagit en anteckningsbok och en penna, faktiskt.

9. Vad föredrar du: vanliga böcker, e-böcker eller ljudböcker?
Jag har aldrig läst en e-bok. Jag har lyssnat på en (1) ljudbok och det är Vibeke Olssons "Molnfri bombnatt" som är så lång och repetitiv så jag inte ens överväger att lyssna på en bok igen. Kan hon skynda på lite? Jag läser själv, med egna ögon!

10. Var läser du helst? I sängen, i soffan, på bussen?
I sängen eller i min läsfåtölj i arbetsrummet. Jag läser överallt men föredrar förstås att det är bra ljus och hyfsat bekvämt.

11. Vilken bok tycker du att jag ska läsa?
Knepigt. Jag har inte följt dig tillräckligt länge för att veta så noga, men du verkar gilla svenska författare så jag svarar Niklas Rådströms "Medan tiden tänker på annat" - den är så vacker.


Jag får se om jag hinner skicka vidare utmaningen. Måste jobba nu, annars blir kunderna galna!
//Joelinda


3 kommentarer:

  1. Kul att du svarade på frågorna!
    Jag ska kolla på Rådströms bok vid tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jasså, tycker du? :-) Men det var helt ärligt och uppriktigt: jag tror hellre jag skriver än läser om jag fastnar i åratal på en ö och försmäktar (det ordet används väl bara när man pratar om öde öar?).

      Radera