måndag 20 april 2015

Tematrio: Världsböcker

Lyran tycker att vi ska skriva om "världsböcker" - och vi får själva definiera vad vi avser med det - i veckans Tematrio. Men "världsbok" är inte ett ord som jag använder, så jag bestämmer mig helt enkelt för att det är böcker som ligger utanför mitt välbekanta skandinaviska liv, böcker som är skrivna utanför Norden.


Asien
Då måste jag tipsa om den fantastiskt fina "Ta hand om min mor" från Sydkorea. Den berörde mig verkligen! En dement mor försvinner på tågstationen och hennes vuxna barn letar förtvivlat efter henne, samtidigt som vi läsare får lära känna henne och höra om hennes bakgrund. Otroligt fin!

Sedan tar jag mig en funderare på alla dessa böcker jag läst från mellanöstern och däromkring: Iran, Irak, Afghanistan, Pakistan - om talibaner, förtryck, saffran, slöjor, frihetskamp, mangoträd, poesi, mullor - nej, jag bestämmer mig för att jag tänker inte falla för det lätta att tipsa om en bok från den delen av världen. Det finns så otroligt många - och jag tror att väldigt många bokbloggare redan har läst dem.


Afrika
Istället plockar jag fram den märkliga "Sommarsquash Tokolosh" från Sydafrika, som är sorglig och hemsk och lite underlig: om en liten flicka som bevittnar något fruktansvärt i sitt hem där hon växer upp i skuggan av en deprimerad mamma och en frånvarande pappa. Riktigt bra!

Europa
Känns lite för enkelt att hitta på något härifrån. Pass.

Antarktis
Har jag ens läst en bok om Antarktis? Hmmm.

Oceanien
Har inga bra böcker att tipsa om från Australien eller Nya Zeeland. Sorgligt men sant.

Nordamerika
Jag skulle kunna fylla resten av bloggen med tips, om det gällde amerikanske böcker! Förslagsvis tipsa om något som visar en sida av USA (eller Kanada) som man vanligen inte ser. Men så ångrade jag mig, för det finns ju en kontinent kvar:


Sydamerika
Här finns det en hel del spännande litteratur! Men nu tänker jag faktiskt tipsa om en svensk författares helt svenska bok: "Gräset är alltid grönare i Brasilien". Man får gärna vara intresserad av fotboll för att gilla boken, men behållningen är sannolikt väldigt stor ändå. Författaren lever i Brasilien, är utrikeskorrespondent, talar portugisiska flytande. Han är fenomenal på att hitta de mest bisarra historier - han berättar inlevelsefullt och insatt om inte bara fotboll utan även korruption, fattigdom, religion, politik, kärlek, karriärer, vidskepelse och massor av annat i det fascinerande landet Brasilien. Läs! Det är långt mycket mer intressant än det kanske verkar.

//Joelinda

12 kommentarer:

  1. De två översta finns i min bokhylla ej lästa ännu tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den koreanska är verkligen en mycket finstämd bok, jag gillade den mycket. Den sydafrikanska hade jag lite svårt för men insåg sedan att den påverkat mig mer än jag först trodde.

      Radera
  2. En bok OM Antarktis går säkert att hitta. Den verkliga utmaningen vore att försöka få tag i en bok av en författare som är uppväxt på den kontinenten :D

    SvaraRadera
  3. Tre okända böcker för mig och den sista lät ju riktigt spännande, trots mitt oerhört svala intresse för fotboll. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, om du har ett OERHÖRT svalt intresse så kanske du kommer att storkna. Men jag som gillar fotboll tyckte att boken var bra, eftersom själva ramhistorien är den om alla fotbollsklubbar och VM osv medan det verkligt intressanta utspelar kring vidskepliga spelare, korrupta politiker, fattiga fans och andra.

      Radera
  4. En bra bok från Nya Zeeland är Benfolket av Keri Hulme, en bok som jag naturligtvis själv inte tänkte på att ta med i min trio :) Smart att dela in världen i världsdelar, det hade gjort det mycket enklare att välja böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica, jag ska kolla upp den boken!

      Radera
  5. Jag älskade "Ta hand om min mor"! Så himla fin.

    SvaraRadera
  6. Bra tips! Speciellt Ta hand om min mor blir jag riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  7. Intressanta böcker du tipsar om.

    SvaraRadera
  8. Ta hand om min mor står på min vill läsa lista! Sommarsquash Tokolosh har jag läst och jag gillade den väldigt mycket. Den sista låter onekligen intressant! Tack för tipset!

    SvaraRadera