onsdag 8 april 2015

Tematrio: Matfrosseri

Berätta om tre böcker som präglas av mat, säger Lyrans Noblesser denna vecka efter att många av oss frossat i påskmat. Här är mina förslag:


En nypa salt av Maria Goodin
Jag tror nog aldrig jag har läst en bok så fullspäckad med referenser till mat och ingredienser! En komisk och hjärtevärmande bok.

Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren
Nu kan jag tyvärr inte hitta vilken av de tre böckerna som kapitlet ingår i, men vad jag tänker på är förstås den underbara berättelsen om hur lille Emil bjöd in fattighjonen till tabberas i Katthult. Det måste vara en av de finaste!

Svinalängorna av Susanna Alakoski
Ja, nu har jag ju precis läst ut denna fantastiskt fina bok (se recension nedan) och inte är det så att huvudpersonen Leena får frossa i mat. Tvärtom! Hon drömmer om att få äta pappas pannkakor till frukost, hon gråter när hon ser att pengarna som skulle gått till middagsmat används till att köpa sprit. Hennes lyckligaste stunder är hos de frikyrkliga tanterna som bjuder på småkakor eller när hon får äta mellanmål hos en kompis som bjuder på O´boy och smörgås. Arma barn.

//Joelinda


8 kommentarer:

  1. Svinalängorna är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Svinalängorna har jag inte läst, men filmen har jag sett. Den var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att den fanns som film. Är inte så duktig på att gå på bio eller köpa DVD:er eller hålla mig à jour med vad som ges ut på film.

      Radera
  3. Svinalängorna är en sådan där bok man borde ha läst, men jag har inte gjort det. Får se om jag kan ta mig samman någon gång. Är inte så förtjust i eländesskildringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är kort och den är lättläst, men jag ska inte hyckla med att det är elände. Värme och kamratskap också, men en rätt överjävlig uppväxt faktiskt...

      Radera
  4. Det var väl en jätteperfekt trio.

    SvaraRadera
  5. bra trio! Maria Goodin blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
  6. Förstod nog aldrig när jag var liten vilken stor handling hela tabberaset egentligen var :)

    SvaraRadera