torsdag 9 april 2015

Mma Ramotswe och hennes "Damernas detektivbyrå"


Nu har jag letat reda på alla böcker som Alexander McCall Smith givit ut om Mma Precious Ramotswe. De är följande, i kronologisk ordning:

1. Damernas detektivbyrå
2. Giraffens tårar
3. Vackra flickors lott
4. Kalaharis skrivmaskinsskola för män
5. Livets skafferi
6: I muntra damers sällskap
7. Lycka och ett par blå skor
8. Den gode maken på Zebra Drive
9. Miraklet på Speedy Motors
10. Tedags för normalt byggda damer
11. Extra bekvämt på safariklubben
12. Lördagens stora bröllopsfest
13. Limpopos akademi för privatdetektiver
14. Små skavanker på skönhetssalongen
15. Den stilige mannens kafé deluxe

Jisses, vad han spottar ur sig! Och han skriver ju mängder av andra romaner, noveller, barnböcker och andra texter utöver serien om Damernas Detektivbyrå. Snacka om att han har tjänat pengar på detta.

Jag har endast fem av böckerna här hemma, men jag har lånat ytterligare någon, och jag måste säga att jag gillar dem. Man kan lätt få idén att böckerna upprepar sig, blir tjatiga eller inte har något vettigt att säga - just för att de är så många - men de kanske sex eller sju som jag har läst har varit riktigt bra. Jag är lite förvånad, faktiskt!

Det är bedrägligt att endast se Mma Ramotswe som en veckotidningsföljetong eller något man läser på en lång tågresa, för så är det ju inte alls. Varje bok innehåller flera moraliska dilemman och mängder av tankar kring etik, moral, uppförande och människors fria vilja. De är varma och omtänksamma, med den alltid lika rådiga Mma Ramotswe i centrum, hon som resonerar och filosoferar kring sina medmänniskors handlingar och hur man bäst kan lösa såväl ett mysterium som att se till att allt får ett lyckligt slut.

Alexander McCall lyckas få med en hel del tankeväckande om hustrumisshandel, barnhemsbarn, tjuvskytte, hederskoder, skolgång, entreprenörskap - och ett fritt, demokratiskt Afrika. Man kanske fnyser åt "Damernas detektivbyrå" men de är en stunds god underhållning blandat med högst angelägna och svåra ämnen.


1. Damernas detektivbyrå
Utkom: 2005
Jag läste den: 2005
Min läsdagbokskommentar: En trevlig ny bekantskap - både författaren och huvudpersonen - i ett afrikanskt land, Botswana, som beskrivs så underbart så jag får lust att åka dit genast!
Länk till pocketboken på Adlibris.


2. Giraffens tårar
Utkom: 2006
Jag läste den: 2006
Min läsdagbokskommentar: Mysig välskriven roman med små invävda deckarhistorier. Mma Ramotswe löser nya fall, numera som gift och med en anställd hjälpreda. Lika bra som den första delen i serien, överraskande nog.
Länk till pocketboken på Adlibris.


3. Vackra flickors lott
Utkom: 2006
Jag läste den: 2007
Min läsdagbokskommentar: Lika varm och inbjudande som de två tidigare böckerna om Mma Ramotswe och hennes detektivbyrå. Intelligent och småputtrigt trevligt!
Länk till pocketboken på Adlibris.


4. Kalaharis skrivmaskinsskola för män
Utkom: 2007
Jag läste den: 2008
Min läsdagbokskommentar: Myspysig fortsättning! Nu har damerna fått konkurrens i snokandet. För att dra in mer pengar bestämmer sig hjälpredan Mma Makutsi för att hålla skrivmaskinskurser enbart för män - hon har ju själv haft full pott på skrivmaskinstestet på sekreterarskolan! - och gör succé.
Länk till pocketboken på Adlibris.


8. Den gode maken på Zebra Drive
Utkom: 2009
Jag läste den: 2010
Min läsdagbokskommentar: Trodde jag var utless på Mma Ramotswe, men denna bok känns lika fräsch som de andra och är lika mysig utan att man för den skull storknar.
Länk till pocketboken på Adlibris.

Sammanfattning: På många vis är detta feelgoodböcker med en varm, familjär stämning och lyckliga slut. Men var och en av böckerna behandlar även betydligt större och svårare frågor. Utan den svärtan hade böckerna varit slätstrukna, men nu är de istället mysiga och samtidigt tankeväckande på ett sätt som man knappast förväntar sig av en serie om femton böcker.

1 kommentar: