lördag 13 maj 2017

Varuhusens fasa

Jag tänkte att jag skulle unna mig en ny parfym eftersom min gamla är på upphällningen. Jag har en enda parfym åt gången, och snålar på den så den räcker länge. Mitt konto för parfym är minimalt, kan man lugnt säga! Det är dock roligt att ha en doft man verkligen gillar och känner passar en, tycker jag. Frågan är vilken parfym jag ska välja den här gången...?


Jag satt och funderade över hur omåttligt pinsamt jag tycker det är att gå in på NK eller Åhléns och stå framför de vackra, unga affärsbiträdena i vita rockar, sminkade till mänskliga robotar med perfekt lagda hårlockar och manikyrerade händer och säga "Jag letar efter en parfym men jag vet inte riktigt vilken..." och kanske få till svar "Jaha, vad tror du om den här? Den brukar kvinnor i din ålder uppskatta"  - och så kommer de med en flaska som min farmor kunde valt.

Farmors doft. (Jag har i hela mitt liv trott att produkten hette Oil of Ulay, men tydligen inte.
Alltid lär man sig något nytt...)

Det var då jag kom på att jag kanske kunde fråga Mrs B om råd. Hon verkar kunna det här! Sagt och gjort, jag skrev till henne och undrade om jag möjligen kunde få tips på hur man börjar välja bland det enorma utbudet. Genast fick jag ett svar: sök på Fragrantica! Där kan man nämligen lägga in alla möjliga parametrar och få se vilka parfymer som klassas i de olika grupperna, vilka ingredienser de har, vad andra har tyckt om dem, vilka parfymer som liknar de man gillar osv.

Jag kan säga att jag fastnade i timtal på den där sajten och fick slita loss mig själv med våld! När jag väl hade börjat luska bland tänkbara parfymer så var det nästan omöjligt att sluta. Tack, Mrs B! Det blev nämligen alldeles uppenbart vilken sorts doft jag var ute efter.

Så ett riktigt bra tips till er som gillar att botanisera bland dofter, oavsett om ni är noviser eller proffs, är sajten Fragrantica.

6 kommentarer:

  1. maken har fått sköta den saken :)

    SvaraRadera
  2. When and why did Oil of Ulay become Oil of Olay?
    https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-4512,00.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Vilken rolig länk! Och då kom jag alltså inte ihåg fel, trots allt. Flaskan hemma hos farmor och farfar hade påskriften "Ulay". Jag glodde ju på allt i farmors badrum: papiljotterna, parfymerna, de fina tvålarna - det var så spännande. Tack, Ylva!

      Radera
  3. Så intressanta inlägg! Jag har ett liknande problem som du, använder inte parfym alls men inte för att jag inte vill utanför att jag inte vet vad jag ska köpa. Vill väldigt gärna ha en eller möjlig två olika parfymer, en till vardags och en till mer festligt. Men har ingen aning om vad jag ska välja och precis som du säger så vågar jag inte fråga de där tjusiga människorna bakom disken. Ska kika in på sidan du tipsar om och se om jag kan luska rätt på något bra =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite knepigt ändå, om du inte har några parfymer som du kan lägga in som jämförelse (för att du gillar dem). Det var så bra på den där hemsidan att man kunde få tips om vad som passade som liknar det man gillar. Annars kan du ju säga att du vill ha särskilda dofter - exempelvis jasmin - men det blir svårare att banta ner till lite färre parfymer.

      Eller så går du till Kicks som inte är så tjusigt som varuhusen och säger "Jag letar efter en parfym till en kompis som fyller 30" och ber att de tipsar om något sportigt/kryddigt/sött/blommigt eller vad du nu kan gilla.

      Radera