onsdag 31 maj 2017

En enda risk


Bokens titel: En enda risk
Författare: Simona Ahrnstedt
Förlag: Månpocket, efter en överenskommelse med Forum, 2017
Antal sidor: 523

Låt mig inleda med att säga: jag har aldrig läst en "romance"-bok förut, inte heller en Harlequin. Jag betvivlar att jag läst något s.k. tantsnusk. Det närmaste jag kommit är väl kärleksföljetongerna i farmors veckotidningar på 1970-talet, där vackra unga 1800-talskvinnor i snörda klänningsliv svimmade då de blev kyssta av sin ädle älskare i hemlighet.

Försökte googla på vad romance egentligen är för något, men det var väldigt luddigt och dessutom verkade olika sajter ge väldigt olika förslag. Är det helt enkelt en kärleksroman?

Nej, det skulle jag nog inte säga (nu när jag har läst en). Jag tror jag skulle sammanfatta det hela som en feelgood med mycket sex.

I ett fullständigt lysande efterord i denna pocketversion, skrivet av journalisten Maria G Francke, förklarar hon både vad romance är och varför det är en av de mest populära och bäst säljande genrerna. Att hon nämner att begreppet "tantsnusk" kommer från något som Jan Myrdal (naturligtvis han och naturligtvis nedlåtande...) sagt på 1980-talet får mig genast att känna att det i sig är en anledning att utrota ordet och ersätta det med romance.

På femhundra sidor får vi följa Ambra (jaja, försök att bortse från det überromantiska namnet!) som jobbar som reporter på Aftonbladet och skickas upp till Kiruna för att gräva i en gammal dams spännande livshistoria. Ambra vill verkligen inte åka dit, för där bodde hon i några år som fosterbarn i en laestadiansk familj som pryglade henne svårt. Men Kiruna är förtrollande: där kan man åka skoter i meterhög snö, sitta på renfällar och dricka varm choklad, titta på norrskenet som dansar över himlen - och dregla över världens härligaste karl med rutiga magmuskler och gigantiska biceps.

Kärlekshistorien mellan Ambra och actionhjälten Tom är ren feelgood, boken har ett bra driv, personerna runtomkring paret är också intressanta (på sitt simpla sätt). Det är helt enkelt en rätt mysig bok om kärlek som tvekar, blossar upp, missförstås och hittar rätt. Kryddat med explicita sexscener som kan få en att rodna (ja, jag skulle då inte vilja läsa dem högt, det kan jag lova!). Nu snackar vi inte "de älskade hela natten" - utan detaljer om fingrar som förs in och lemmar som växer och bröstvårtor som pillas på och... Personligen tycker jag att Simona Ahrnstedt är rätt modig som vågar skriva så här, måste jag erkänna.

Omdöme: Varm, glad, lättsam, lättläst feelgood som får ett extra plus för att den utspelar sig i Stockholm och Kiruna i nutid (istället för i Frankrike på 1800-talet...). Skulle vara som vilken mysig må-bra-roman som helst om den inte hade så många detaljerade beskrivningar av samlag och folk som är sinnessjukt snygga och vältränade.


Det vanliga omslaget till vänster, specialutgåvan för romance-fegisar till höger.

Länk till boken på Adlibris: POCKET och INBUNDEN och STORPOCKET - som alla har samma omslag med en slank kvinna i blå sidenklänning. Själv föredrar jag det diskreta omslaget med hjortron och snöflingor, en specialutgåva för oss som tenderar att annars skämmas...

Tack till förlaget för boken och till författaren för den trevliga inskriptionen inuti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar