lördag 16 februari 2019

Oanade konsekvenser


Bokens titel: Oanade konsekvenser
Författare: Elizabeth George
Originalets titel: A Banquet of Consequences
Översättare: Hanna Axén och Annika H. Löfvendahl
Förlag: Norstedts, 2016
Antal sidor: 612

Jag vet många som i åratal hängivet följde den slafsiga och obstinata assistent Barbara Havers på New Scotland Yard och hennes kollega den stilige, vänlige, överklassige kommissarie Thomas Lynley, men som gav upp ungefär halvvägs då författaren bestämde sig för att göra sig av med en av de mest älskade karaktärerna kring dessa två.

Själv fortsatte jag att läsa serien, trots att jag tyckte väldigt illa om just det där. Nu har Elizabeth George gett ut tjugo böcker och "Oanade konsekvenser" är den nittonde. Jag tror jag läst nästan alla. Det är något speciellt med att följa två personer där man kan allt om deras vänner, kärleksrelationer, familjer, bakgrund och arbetskamrater.

Tyvärr får jag säga att den här boken var sällsynt platt. Dock inte rent fysiskt, för den är så tjock så det var svårt att orka hålla den när jag låg på rygg och läste - men innehållsmässigt var den tämligen oinspirerad.

Om Havers fick vi i princip inte veta något alls, hon var rena pappfiguren. Om Lynley fick vi endast fragment av hans kärlekshistoria med en veterinär, men det var närmast pliktskyldigt för att inte läsekretsen skulle rasa.

Resten av denna smälltjocka bok var en härva av knepiga relationer, den ena mer osannolik än den andra. I centrum för historien står Caroline, en vacker kvinna i medelåldern. Det är kring henne allt kretsar, mest för att hon är så duktig på att manipulera och intrigera.

Hennes exmake kirurgen och hans nya kvinna finns där i bakgrunden, liksom hennes nuvarande make och hans älskarinna (!) som alla känner till. Därutöver hennes två vuxna söner Will och Charlie, som båda två blir övergivna av sina respektive flickvänner - varav den ena flickvännen är en neurotisk tatuerare med anorexia och den andra är en velig människa som rusar rakt in i ett nytt förhållande.

Och så Carolines uppdragsgivare, den framgångsrika feministen och författaren Clare - hon som ganska tidigt i boken dör. Frågan är bara varför? Av sjukdom eller självmord eller annan "ond bråd död"?

Mitt foto: Här har jag spritt ut lite kristalliserat gift, precis som det som förekommer i boken. Eller nåja, det är salt men man kan ju låtsas...

Mitt omdöme: En helknäpp historia som broderats ut till vansinneslånga sexhundra sidor om ingenting - och mina polisfavoriter blev nästan statister i sin egen bok. Nej, ingen höjdare.

Länk till boken på Adlibris: STORPOCKET eller POCKET (inbunden verkar inte finnas längre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar