lördag 16 februari 2019

Onödig antibiotikaanvändning

Med anledning av de senaste veckornas pärs här hemma - där döden har flåsat oss i nacken - skulle jag bara kort vilja säga några ord om det här med att använda antibiotika i tid och otid, istället för att lita på att kroppen oftast orkar läka ut sjukdomar av sig själv.


Bild tagen från LäkemedelsVärldens hemsida. 

Jag vill tipsa om barnboken "Förkylt" om antibiotikaanvändning. Det är en liten bok som man kan ladda ner från nätet. Den delas ut gratis i Stockholms läns landsting, till förskolebarn. Layouten driver mig till vansinne, men antagligen tycker upphovsmännen att den tilltalar småungar - och syftet är gott. Klicka HÄR så kommer ni till pdf-boken.


Skärmdump från utmärkta, informativa sidan antibiotikaellerinte.se 

Vi måste jobba för att få ner onödig antibiotikaanvändning. Hade det inte funnits superdunderkurer med bredspektrum-antibiotika att ge intravenöst så hade inte mitt barn överlevt. Det måste finnas tillgång till de här fantastiska medicinerna när det verkligen är skarpt läge! MÅSTE!

För övrigt tipsar jag om att gå in på Sannas bokhylla som idag inte alls handlar om böcker, utan om EU-medlemskap. Är det något vettigt vi kan använda EU till så är det väl sånt som att se till att vissa nationer i vår närhet lägger av med det sanslösa bruket av antibiotika i djurhanteringen...

Slutligen: Kolla gärna på sajten Antibiotika eller inte som drivs av Strama Stockholm tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting - där beskrivs tydligt hur viktigt det är att vi alla tar ansvar för att hushålla med medicinerna för att värna om de allra sjukaste, som VERKLIGEN behöver dem.

Tack för att ni orkade läsa!
//Mona

2 kommentarer:

  1. Å, det här är en så himla viktig fråga! Jag är jätterädd för den dagen vi inte längre har antibiotika på grund av idiotisk överanvändning idag. Det är inte värt att vi lyxanvänder antibiotika för att må lite bättre när konsekvensen kanske blir att den som faktiskt hade behövt antibiotikan för att överleva inte längre har tillgång till det vapnet! Läskigt. Och definitivt en fråga vi borde samarbeta mer över gränserna om (idag finns ju bara antibiotikastrategi i djurhållning på EU-nivå och den är på ganska låg ambitionsnivå fortfarande, men antibiotika i sjukvård är helt och hållet en nationell fråga)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att jag har pratat en hel del om detta hemma och i vänkretsen och bland affärsbekanta och alltid propagerat för en restriktiv antibiotikaanvändning - men för två veckor sedan satt jag med vilt bultande hjärta och såg hur man desperat pumpade in sjukhusets värstingmediciner i mitt barn med vetskapen att det handlade om att rädda liv. Då blev det så plågsamt verkligt: de tragedier vi kommer att få se framöver när inget längre biter på de farligaste bakterierna.
      En fullständigt horribel situation som jag hoppas jag aldrig mer behöver vara med om.
      Samarbete över gränserna är antagligen det viktigaste vapnet vi har. Och att det tas på allvar innan katastrofen är ett faktum!

      Radera