lördag 19 september 2015
Skriva barnbok
Bokens titel: Skriva barnbok
Författare: Annika J. Nasiell
Förlag: Unga Lava, 2015
Antal sidor: 110
Tänk vad många människor som vill skriva en bok! Det är bara att se vilket uppsving det har varit för tidningen "Skriva", för egenutgivning och författarjippon och skrivarkurser. Alla kan skriva! Alla vill bli författare.
Jag tycker att det kan vara intressant att läsa olika tips och handledningar i ämnet. Klart bäst hittills är Stephen Kings bok, tycker jag, som varvar inspiration med konkreta råd.
"Skriva barnbok" är en snygg liten bok, trevligt formgiven, i ett behändigt format. Den är föredömligt enkel att ta till sig, ordentligt uppdelad i tydliga kapitel. Man skulle kunna säga att den dels fungerar som en knuff i baken på den tilltänkte författaren: kom igen, sätt igång då! Och dels fungerar den som en vägledning: så här lägger du upp jobbet.
Tyvärr får jag boken igenom en känsla av att detta är skrivet som när en vuxen ska förklara för ett barn. Det skulle kunnat vara ett läromedel för högstadiet. Av författaren själv märks ingenting, det finns inget personligt tilltal i boken - den är på alla vis som en ovanligt snygg och lättbegriplig lärobok, inget mer.
Efter att ha tragglat uppsatser, recensioner, PM, analyser och gud-vet-vad med ett av mina barn som hade tämligen avancerad svenska på gymnasiet så tänker jag att "Skriva barnbok" är rena barnleken jämfört med vad gymnasisterna måste åstadkomma. Har ni barn i den åldern? Har ni läst Skolverkets betygskriterier för dessa årskurser? Jag kan lova att det inte är enkelt och den kurslitteratur som ungdomarna får är avsevärt mycket mer komplex än "Skriva barnbok".
Exempelvis avhandlas den dramatiska kurvan i några få stycken och utan några djupare analyser. Att man skriver personnamn med Stor Bokstav får vi också veta (men att stor bokstav kallas versal framgår inte). Eller begreppet gestaltning som förklaras så här: "Utan gestaltning faller historien platt som en pannkaka. Gestaltning är ett begrepp som är svårt att förklara. När man inte gestaltar, då rapporterar eller beskriver man ungefär som den som rapporterar från en fotbollsmatch eller avger en polisrapport."
Boken består av 110 sidor, men om man tar bort försättsbladen och alla de (i mitt tycke) onödiga, linjerade sidorna där man förväntas öva så återstår bara 83 sidor. Läst i ett nafs, med andra ord! Jag är lite besviken på hur mycket det känns som en skolbok - det blir inte bättre av de linjerade sidorna som inleds med en blyerstpenneikon och rubriken "ÖVNING" - men det finns flera fördelar med denna bok som ändå gör den både väl värd att läsa och värd att köpa.
"Skriva barnbok" är nämligen mycket smidig att använda i uppstarten, som en tankeväckare. Ska jag skriva i presens eller imperfekt, ska jag skriva i jag-form eller inte, i vilken tid är handlingen förlagd, hur ska jag hålla reda på alla trådar, hur många karaktärer kan man klämma in egentligen, hur skriver man en vettig dialog? Det är simpelt men antagligen en god hjälp för den som faktiskt har en barnboksidé och vill förverkliga den.
Tack för recensions-exet, Lava Förlag!
Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar