tisdag 13 mars 2018

Maestro


Bokens titel: Maestro
Författare: Geir Tangen
Originalets titel: Maestro
Översättare: Helena Sjöstrand Svenn och Gösta Svenn
Förlag: Bokförlaget Forum, 2018
Antal sidor: 365

Jag brukar ju hävda att jag klarar inte av en till poliskommissarie som har psykiska problem, lyssnar på opera, super sig full och inte kan ha ett vettigt förhållande till någon levande människa. Jag gillar inte detektiver, poliser och journalister som löser mysterier alldeles själva - och som nästan alltid har massor av personliga problem. Den här boken innehåller en ung, supersmart kommissarie som är perfektionist samt en journalist som har panikångest, super och är allmänt rätt otrevlig.

Jag gillar inte heller när mördare är übersmarta - någon sorts mordiska genier som dödar för att det bildar ett snyggt, intrikat mönster som bara deras skruvade hjärnor kan räkna ut. En sådan mördare finns i den här boken.

Men varför är jag då så förtjust i "Maestro"?! För det är jag.

Kan det vara för att författaren själv tycks närmast road av klichéerna? Eller för att kriminalkommissarien Lotte och tidningsreportern Viljar är rätt trevliga att läsa om, trots allt? Kan det bero på att jag inte är rädd för våldet, blodet och fasorna utan nästan sitter och småflinar under läsningen - eftersom allt är så klurigt komponerat?

Eller så är det för att småstaden Haugesund växer fram för min inre syn och för att jag gillar befolkningen som jag får läsa om. Det är litegrann som i "Morden i Midsomer" fastän i Skandinavien.

Det som gör det hela extra roligt är förstås att jag känner igen mördarens inspiration redan från början (har läst många norska och svenska deckare genom åren) och för att jag tidigt listar ut vem som är mördaren, men för en gångs skull inte stör mig det minsta på det - den kunskapen förtar inte den spännande och underhållande historien. Maestro är ett hopkok av moderna kriminalromaner och hela boken tycks vara skriven med glimten i ögat och ett lätt roat leende hos författaren.

Helt kort om handlingen: Viljar sitter uttråkad på redaktionen och tar emot ett mejl från en man som säger att han vill skipa rättvisa eftersom domstolen inte gjort det. Mannen tänker ta livet av personer som inte skött sig som de borde. Och han förvarnar lite snyggt om tillvägagångssättet, som han skamlöst snott från deckare... Snart är hela poliskåren och halva tidningen involverade i att lösa mordgåtorna för att förhindra ännu fler hämndaktioner.

Omdöme: En mycket trevlig mordgåta i typisk skandinavisk tappning. Positiv överraskning!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN

Tack till förlaget för recensions-exet!

4 kommentarer:

  1. Ska nog försöka läsa den här i april! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror du kommer att gilla den!

      Radera
  2. Jeg har fått ekstremt mange fantastiske anmeldelser av "Maestro" de siste to årene, men likevel ... Denne var kanskje en av de anmeldelsene som har gledet meg mest :) Det er fordi du faktisk har forstått leken, humoren og det skjeve blikket jeg har til kriminallitteraturen. Utrolig morsomt at jeg traff deg på hjemmebane med denne spinnville hyllesten av nordisk krim. Tusen takk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Geir, jag blev så väldigt glad över dina ord! Boken är verkligen en hyllning till nordisk krim, det håller jag med dig om.

      Radera