måndag 10 september 2018

Återträffen


Bokens titel: Återträffen
Författare: Camilla Sten och Viveca Sten
Förlag: Bonnier Bookery, 2018
Antal sidor: 210

Ett lite udda sätt att sluka en roman: att sitta framför datorn och kolla på en pdf! Jag fick erbjudandet att läsa en text av duon Sten & Sten - och eftersom jag aldrig tidigare läst något alls av någon av dem så nappade jag.

Vad jag förstår så är det här egentligen en ljudbok, inläst av Alexandra Rapaport, som tar tre timmar att lyssna på. Själv lyssnar jag ju inte på ljudböcker och läser inte heller något på läsplatta, så jag är väl inte förlagets huvudsakliga målgrupp (milt uttryckt...). Men en trevlig kortroman tackar jag inte nej till!

Här möter vi fem kvinnor som var bästa vänner och pluggade tillsammans när de var i slutet av tonåren och unga vuxna. Nu har tjugo år gått och Lisen har bjudit in de andra fyra till en återträff, förlagd till hennes fashionabla skidstuga i Åretrakten. "Stugan" visar sig vara en överdådigt lyxig villa, en statussymbol av ett slag som bara ett litet fåtal kan ha råd med.

Maria, Ulrika, Karin och Sara kommer dit och möts av den perfekta värdinnan, av god mat och härlig skidåkning - men också av ansträngda relationer, förljugna fasader, tillbakatryckta känslor och gammal sorg. Efter några glas champagne pratar de ut och gör upp på det där sättet som aldrig brukar vara särskilt lyckat...

I mitt tycke är det för många och för långa redogörelser av kläder och skor, inredningsdetaljer och möbler, frisyrer och utseenden. Det spelar förvisso en enormt stor roll i berättelsen, men samtidigt hade jag önskat mig lite mer tilltro till att läsarna begriper det ändå, för nu staplas beskrivningarna på varann. Men visst, jag förstår avsikten - och den fyller sin funktion.

I en kortroman hinner man såklart inte lära känna fem personligheter på djupet, men jag tycker ändå att författarna lyckas bra med att mejsla ut karaktärerna och skapa en tydlig bild av såväl lyxhuset i fjällvärlden som de fem kvinnorna inuti det.

Mitt omdöme: Jag tänker på den sortens mysrysare som fanns när jag var liten på 70-talet, och på veckotidningarnas skräcknoveller illustrerade av Hans Arnold, och på Roald Dahls korta rysarhistorier; lite så känns den här berättelsen. Snöstorm, ödsliga fjälltrakter och fem grälsjuka väninnor - det är som upplagt för dramatik.

Länk till boken på Adlibris: E-BOK och LJUDBOK.

Jag brukar ju enbart länka till Adlibris, trots att det finns massor av fina bokhandlar och nätbokhandlar - det är av ren lathet eftersom jag själv brukar köpa mina böcker därifrån. Vill dock tipsa om att denna ljudbok även finns att hitta på BookBeat och Readly.

Tack till förlaget för pdf:en!

1 kommentar:

  1. intressant ämne, jag har varit på några klassträffen, flugit till Finland,

    SvaraRadera