måndag 11 mars 2019

Böcker som alla läst utom du



Jag fick en blänkare på mejlen från ett stort förlag som skrek ut "Årets mest efterlängtade bok!" och det var visst del tjugosju i Millennium-serien.

Då slog det mig att jag faktiskt har en fråga till er andra, ni superbelästa människor som tittar in här ibland. Vilka böcker har ni INTE läst, som ni kan säga sådär på rak arm, som ni tror att "alla" har läst?

Nu menar jag inte Homeros Odysséen i inbunden 1800-talsutgåva eller Shakespears samlade verk eller Kafka på originalspråk eller något sånt.

Själv har jag nämligen inte läst en enda av de där Millennium-böckerna som varenda svensk har plöjt och älskat.

Jag har inte heller läst en enda bok av Läckberg, vilket väl närmast är oförlåtligt (men jag har sett någon sommardeckare på teve, baserad på hennes bok, tror jag. Alla hade matchande blå skjortor och blå klänningar och blårutiga blusar, minns jag. Scenografen måste ha haft migrän under inspelningen och beordrat att varenda detalj skulle se ut som i ett Sköna Hem-reportage där allt harmonierar.)

16 kommentarer:

  1. Jag räknar mig definitivt inte som superbeläst, men jag kanske kan få svara ändå ;)

    Jag har, håll i dig nu, inte läst mer än den första Harry Potter-boken, och den läste jag för att jag vikarierade som lärare i svenska i början av seklet och ville få ett hum om vad eleverna läste. Men hur det gick sen för HP har jag inte en aning om.

    En hel del böcker av Jan Guillou har jag läst, men inte en enda av böckerna om den fantastiske Carl Hamilton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, underbart att du vågar erkänna det, Robert! Jag älskar Harry Potter-böckerna och har dem både på svenska och engelska (och alla filmerna) och tycker de är helt fantastiskt läsvärda.

      Men apropå Guillou så har jag inte läst Arn-serien. Och då älskar jag ändå historiska romaner, så det är ju lite märkligt.

      Radera
  2. inte läst, sett filmerna, maken har lyssnat.

    SvaraRadera
  3. Potter-filmerna har jag också sett.

    SvaraRadera
  4. Guillou känns det som alla har läst någon av i alla fall, men jag har inte läst en enda av hans böcker än. Jag har några delar av Brobyggar-serien i hyllan så det ska väl bli av någon gång i alla fall :). Läckberg har jag läst...två eller tre böcker av men den sista jag läste av henne tyckte jag inte alls om så sedan jag gav upp helt. Omgiven av idioter känns det som hela Sverige har läst men inte jag. Jenny Colgans böcker om det lilla bageriet verkar ju alla också ha läst men efter att ha läst en bok utanför den serien så är jag inte alls sugen på att hoppa på den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Omgiven av idioter" har jag TVÅ ex av i huset - det ena är mitt (oläst), det andra är makens (han avskydde boken). Jag har ingen att ge mitt exemplar till, för alla har ju redan läst den boken.

      Radera
  5. Millennium-trilogin har jag läst och älskat, och filmerna är också fantastiska, men de nya böckerna låtsas jag inte om.

    Läckberg har inte jag heller läst. Jag såg serien (den med Claudia Galli, har för mig att det finns en annan också??), men jag var inte superimponerad, så några böcker blir det nog inte för min del.

    Jag har bara läst en enda Stephen King-bok, och det var 22/11/1963. Den var jättebra, men känns inte som den mest självklara av hans böcker. Det finns så många andra som det känns som att alla har läst men inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Claudia Galli heter hon som spelade huvudrollen i den serien jag såg. Tyckte den var helt okej som underhållning, i stil med att det är mysigt att kolla på "Morden i Midsomer" en kväll uppkrupen i soffan - men inte så jag längtade efter att läsa böckerna.

      Av Kings alla bra böcker föreslår jag att du läser "Lida"!

      Radera
  6. Jag har inte heller läst Millennium-serien och har inga planer på att göra det heller. Jag säger inte aldrig, men åtminstone inte i närtid. Läckberg vågar jag inte läsa efter att ha sett en liten bit av en filmatisering. Guillou har jag inget intresse av att läsa. Min lista kan faktiskt bli oändlig!
    Ett tag verkade det som om ALLA läste Femtio nyanser-serien och den tänker jag inte läsa. Möjligtvis om jag har uttömt alla andra böcker när jag är åttio och inte har något annat alternativ, men jag tror att det alltid kommer att finnas andra böcker att läsa. :)
    Ibland är det ju även så att man själv har läst något som ingen annan verkar ha läst. Det är roligt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger: det lär finnas böcker så det räcker och blir över - man måste verkligen inte läsa allt som det blir mycket prat om.

      Radera
  7. Oj! Det måste vara en tryckfelsnisse, jag tror du menar "Jag har inte heller läst en enda bok av Läckberg, vilket väl närmast är att gratulera"...

    (Jag är inget Häckfärg-fan. Livet är för kort för dålig prosa.)

    Millenieböckerna är spektakulära i alla sina extremt grova våldsskildringar, men du kan nog leva ett gott liv utan dem också. Jag vet inte om de hade blivit lika storsäljande om det inte varit för alla jätteblodiga mord och allt lesbiskt sex, ärligt talat.

    Själv har jag inte läst Elena Ferrante och är inte så vansinnigt sugen heller. Jag kommer inte heller läsa mer av Fredrik Backman, har jag kommit fram till. Jag är nog mer av en "Homeros i inbunden 1800talsutgåva" jag, håhåjaja :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en gångs skull är jag lite mållös. Vad ska jag säga? Läckberg, Guillou och Backman och Larsson - det är några av våra kommersiellt mest framgångsrika författare. Bäst att inte trampa någon på tårna (sisådär halva svenska folket).

      Jag tänker att Gabriella här ovan har rätt i att det finns så många BRA böcker som man VILL läsa, så möjligen kan man hugga in på de där andra romanerna om man fastnar på ett ålderdomshem där det inte existerar något annat. Eller en sommarstuga eller tågkupé eller sjukhusväntrum - i såna krislägen duger det mesta. Inklusive Hemmets Journal och Bamse, faktiskt.

      Radera
    2. Haha! Jag är en elefant i en porslinsbutik och trampar hejvilt på varenda tå jag får syn på! Guillou är också på min svarta lista, det glömde jag skriva. Men jag gillar Astrid Lindgren.

      I krislägen läser jag dock allt, men med en liten arg pulsåder någonstans vid tinningen.

      Radera
  8. Jag är inte särskilt beläst, men svarar också. Jag har inte läst Sagan om ringen, inte Harry Potter, inte Millenniumserien. Däremot har jag sett filmatiseringar av dem. Apropå Läckberg och Fredrik Backman läste jag någon av deras tidigare böcker och bestämde mig för att inte läsa någon mer. Sedan gjorde jag det ändå, och gillade. Backman för hur han skildrade ett stort problem i vårt samhälle och att han gjorde det så insiktsfullt. Läckberg för hantverket. Hon behärskar verkligen deckargenren, och Häxan, som är den enda jag läst av henne, var ett skolboksexempel på hur man bygger upp en intrig i den genren. Jag såg att Astrid Lindgren nämns här ovanför. Jag gillar förstås hennes berättelser, jag som alla andra, men även hon är ojämn tycker jag. Jag läste en av hennes tidigaste böcker och fick nästan en chock av hur dåligt skriven den var. Minns inte vilken berättelse det var, men ingen av de som slagit igenom så stort. Dessutom har ju Astrid Lindgren hämtat inspiration från Ester Blenda Nordströms flickbokskaraktär till sina Pippiböcker, så jag tycker att det är svårt att helt dissa eller hissa en viss författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu försköts fokus lite från min ursprungliga fråga till att handla om vilka författare man inte läser. Det var inte min avsikt att såga en särskild författare, utan jag var mest nyfiken på de där riktiga storsäljarna eller enormt omtalade böckerna som "alla" läser. Ett tag var det "Ormen i Essex", ett tag var det just något av Fredrik Backman och när det delas ut Nobel- och Augustpris så brukar det vara mycket kring dessa böcker.

      Jag tycker att jag läser jämt, men ändå hinner jag inte med de där topplisteböckerna! Att döma av alla era svar så är jag inte ensam - ibland kanske man inte hinner men många gånger är det väl så att man väljer bort.

      Apropå Astrid Lindgren så håller jag fullständigt med dig om att produktionen är ojämn. Jag älskar många av de korta gamla sagorna, som Nils Karlsson Pyssling och Kajsa Kavat. Däremot har jag aldrig gillat Pippi Långstrump, inte ens när jag var barn. Hon är lite för gapig och gåpåig för att jag ska gilla henne.

      Radera
  9. Ingen Harry Potter eller Sagan om ringen för mig heller. Och bara första Millenium-boken. Det räckte mer än väl. Förra året läste jag inte Nej och åter nej av N Lykke som typ alla andra läste. 1793 av N Natt och dag är också en sån som alla läst utom jag (känns det som) Omgiven av idioter och liknande böcker hoppar jag alltid över.
    När jag kollar igenom topplistor och nomineringar till olika priser får jag ofta känslan att jag läser ”fel” böcker, för det jag läst finns inte med, och ändå läser jag mest nyutgivet.

    SvaraRadera