måndag 31 maj 2021

Skyddsängeln


Bokens titel: Skyddsängeln
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Bookmark, 2021
Antal sidor: 384

För länge sedan (2014) läste jag "Istället för dig" av Sofie Sarenbrant och tyckte att den var lite som om man parat tecknade Scooby Doo (på slutet upptäcker man att monstret är den taskiga grannen som klätt ut sig) med filmen Scream (korkad tjej som går in i läskigt hus istället för att ringa polisen). 

Jag skrev här på Boktanken att jag tyckte den var "helt okej" och lade till att den passade som "en tevedeckare i två avsnitt att sända på julhelgen när alla dästa sjunker ner i soffan och vill bli underhållna utan att tänka särskilt mycket på innehållet".

Sedan blev det just inget mer Sarenbrant för mig. Under årens lopp har jag sett hur hon blivit alltmer populär, hur böckerna säljer i stora upplagor, hur hon syns i alla möjliga offentliga sammanhang - ja, har blivit en riktig kändis! - och hur hennes senaste böcker toppat alla möjliga listor. 

Klart jag blir nyfiken; något har hon uppenbarligen, något som jag missade där i början. Och jag älskar framgångssagor, så är det bara. Driftiga, kompetenta människor som sliter hårt och kommer någonvart - det är fantastiskt inspirerande!

Jag lyssnade på hennes novell "Rum 112" förra vårvintern och tyckte den var riktigt bra, med en snyggt ihopvävd intrig. Skickligt att med väldigt lite handling göra en text så spännande. 

-

Kort därpå såg jag en sorts rekryteringsannons, där man kunde ansöka om att få kartlägga huvudpersonen Emma Sköld och alla andra personer i hennes omgivning genom att läsa samtliga romaner som Sofie Sarenbrant gett ut i serien och bokföra varenda liten grej. 

Helt ärligt är jag som klippt och skuren för det jobbet! Jag skrev ett långt brev och förklarade precis varför jag passar så bra för att kartlägga en massa fiktiva karaktärer genom en hel bokserie. 

Det skulle varit så sanslöst kul att få göra en sån sak och jag är helt säker på att jag skulle gjort det bra - men någon annan fick uppdraget. Man kan ju gissa att det var någon som inte hade skrivit att hen ansåg att författarens första bok var något av en korsning mellan Scooby Doo och Scream...

Jag tänker fortfarande på det där jobbet ibland och hoppas att det kommer en liknande chans en annan gång.

-

"Skyddsängeln" är en lättläst roman med högt tempo och perfekt lagom långa kapitel. Romanen befolkas av sympatiska karaktärer som det är lätt att tycka om, eftersom de är mångfacetterade och inte så platta som många andra deckares huvudpersoner är. 

Emma Sköld är en skicklig kriminalinspektör som jobbar på samma avdelning som ex-maken Nyllet, som hon har två små döttrar tillsammans med. Emmas partner såväl på jobbet som i privatlivet är kollegan Krille, som dessvärre varit försvunnen i ett halvår nu. Emma har letat dag och natt efter honom, men det finns inga spår av honom och han förmodas vara död.

Polisen kallas till ett övergivet mentalsjukhus efter att en gammal farbror tagit grannsamverkan på lite väl stort allvar och patrullerat sjukhusområdet alldeles ensam. Någon vill uppenbarligen inte ha honom där, utan slår ner honom och tar hans fina hund. När farbrorn vaknar, blodig och skärrad, börjar han leta efter hunden men hittar den inte. Inne i sjukhuset finner han däremot ett fasansfullt lik.

Den döde mannen har beröringspunkter med den försvunne polisen Krille och hans lillasyster, en hemlös narkoman. Emma Sköld kastar sig såklart över fallet i förhoppningen att hitta sin partner - död eller levande.

Jag hade inga som helst problem att läsa denna bok, trots att det är roman nr 9 och jag inte har läst de åtta tidigare. Det går lätt att komma in i den och det finns tillräckligt många förklaringar för att jag snabbt ska begripa folks inbördes relationer.

Skön avkoppling och bra underhållning! Nu förstår jag varför Sofie Sarenbrant blivit så otroligt uppskattad som deckarförfattare. 

-

Stort tack till Bookmark förlag för recensions-exet, som jag verkligen blev förvånad och glad över att hitta i min brevlåda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar