måndag 16 november 2015

Vintagebilder som väcker ha-begär

Jag är lite lätt förälskad i det underbara omslaget till boken jag läser. Inlagan är också ruggigt snyggt satt! Yrkesskadad som jag är, måste jag kolla vilka som ligger bakom.

För formgivningen står Eva Lindeberg, som jag inte har den blekaste aning om vem det är men som uppenbart är duktig på det hon gör (jag tänker att om jag någonsin ger ut en egen bok så är det precis så här den ska se ut!).


Men den tuffa mammuten då? Den har en mystisk Hein Nouwens gjort. Googlar man lite så dyker hans namn hela tiden upp med referenser till Meyers Konversations-Lexikon från 1897, vilket är lite märkligt eftersom han på andra sidor ser ut att vara en ung och högst levande man. Hans alster ligger i alla fall hos Shutterstock och det skulle de nog inte göra om han hade levt kring förra sekelskiftet. Jag får inte riktigt detta att gå ihop men orkar inte leta mer på nätet, utan nöjer mig med att konstatera att jag skulle vilja ha en av hans illustrationer.

Mot bättre vetande och all min professionalism vill jag visa några bilder trots att jag inte har betalat för dem. De tillhör alltså inte mig, utan Shutterstock och jag hoppas de har överseende med detta. Vill bara visa vilken oerhört talangfull illustratör Nouwens är!






Möjligen är det så att Hein Nouwens bara ("bara") är en duktig fotograf, för nu när jag snokat vidare finner jag att det står att han använder en Nikon D800 för att producera bilderna. Kanske har han plåtat det gamla konversationslexikonet och retuscherat bilderna, inte alls tecknat eller graverat?
//Joelinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar