torsdag 6 april 2017

Exemplariska bokomslag från årets utgivning

Sitter och slöglor på nätbokhandeln och förfasas över att så många bokomslag är så groteskt fula.
Funderar en stund på att lägga upp några bilder, men sedan tänker jag att det är fel - bättre då att lyfta fram sånt som är fint. Här är några - i mitt tycke - snygga bokomslag från 2017 års utgivning. Notera särskilt att i stort sett alla faktaböcker har den (amerikanska) ovanan att ha en undertitel.



"Se på mig! En biografi över Zarah Leander" - älskar att bilden ser handkolorerad ut och påminner om forna tiders idolbilder, och så det ultratunna Z tvärs över allt.


Artemisiasällskapet: Berättelser ur trädgårdsliv - så drömskt, skirt och vackert i lager på lager!


"Great Military Blunders" - illustrationen samspelar perfekt med titeln. Minus dock för den fula hudfärgade bakgrunden.


Det goda enkla: maten vi vill laga och äta - ett matt tennfat med frisk grönska, ett gyllene typsnitt på varmt trä, det är så himla snyggt så jag som aldrig köper kokböcker känner mig suktad!


Ett eget rum - älskar det här omslaget, måste vara bland det snyggaste i år! Sobert och stilrent. Grymt tjusigt foto där den unga kvinnan nästan ser ut att vara en marmorstaty (och tack, tack, tack för att vi slapp ännu en upplaga med Woolfs eget ansikte!) samt välvalt typsnitt i en titel som är perfekt placerad.

(Det intressanta är att Lars Sundh som formgivit är ett namn jag lagt på minnet eftersom han även gjort det ohyggligt fula omslaget till "Jag utan dig". Undrar om inte den boken hade kunnat bli mycket finare om han fått fria händer.)


Bakom din rygg - jag har tyckt lite synd om Sarenbrant för att hon fått så oerhört tramsiga och löjligt fotoretuscherade omslag till sina tidigare böcker. Här har någon äntligen tänkt till! Avskalat, fyndigt illustrerat och berättar tydligt att det handlar om mördande frisörer.


"Pest och kolera: historiens värsta farsoter" - tänk vilken lycka om man hade fått den här som bredvidläsning i skolan! Boken riktar sig till mellanstadiebarn, men jag skulle gärna vilja ha den både för ämnet och för att det är Johan Egerkrans som har illustrerat.


Vattenskräck - en rysare för mellanåldern, så härligt obehagligt formgiven med en ondskefull nalle mot stadens blinkande ljus... Enkel och läskig på samma gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar